2022
Поднебесното царство атакува: за началото на 2023 г. Great Wall Motors и Build Your Dreams обявяват старта на продажбите на своите електромобили в Германия. Техническите им данни впечатляват, цените изглеждат меко казано стряскащи: моделът Seal на Build Your Dreams в Китай стартира под 65 000 лева, SUV-ът Wey Coffee 01 на Great Wall Motors се движи в същите води.
Немалко експерти очакват до три години голям китайски производител да изгради собствена голяма фабрика за електромобили в Европа. Шансовете за успех изглеждат добри. Заради прекъснати вериги за доставка, производителите на Стария континент продължават да изпитват сериозни затруднения, които не важат са конкурентите от Китай.
По всичко личи, че китайските автомобилни компании се виждат като сериозни играчи от калибъра на Tesla, които могат да отхапят сериозен пазарен дял от Mercedes, BMW и VW. Видно е, че се целят основно в премиум сегмента, което обаче във времето може да се окаже препъни камък за производителите от Далечния изток.
От 2025 г. въглеродните емисии на флотилийте в Европа трябва да бъдат съкратени с поредни 15%. Поради тази причина европейските играчи именно тогава ще започнат да изкарват много нови и иновативни електромобили. За разлика от днешните, те ще бъдат изградени изцяло на електрически платформи. Костелив орех за износителите от Азия.
За разлика от китайските електромобили на Xpeng и Nio, европейските все още често използват платформи на моделите си, оборудвани също и с ДВГ. Това означава концептуални компромиси и технически затруднения, например в сферата на свързанността, с които се сблъскаха електромобилите на VW в серията си ID.
Неслучайно Mercedes и BMW обещават нови електромобили, изградени изцяло на електрически платформи, от 2025 г. Audi ще ги изпревари с една година, лансирайки платформата си за електромобили PPE.
Ако погледнем на глобалните продажби, през първото полугодие на тази година, Build Your Dreams води при регистрациите на нови електромобили с общо 324 000 бройки. Xpeng с около 69 000 продажби се движи плътно зад BMW с 76 000.
Ако обаче погледнем към Норвегия, където китайците предлагат електромобилите си вече повече от година, в класацията по продажби нито една азиатска компания не фигурира в Топ 5. Експертите припомнят, че във ерата на ДВГ японските марки не можаха да се преборят с премиум сегмента в Европа. Макар Lexus да предлага отлично качество на нивото на германските Audi, BMW и Mercedes, луксозната дивизия на Toyota си осава по-скоро нишов играч. Премиум бранда на Nisssan – Infiniti – се появи през 2008 г. с големи очаквания в Европа, но въпреки чудесното си представяне на пазари като България, реши да се оттегли безславно.
Разбира се азиатските производители са си взели поука. Идната година в Германия ще бъдат ограничени държавните помощи при покупка на електромобили. Така въпросът за цената им ще стане по-чувствителен. Освен това китайците обещават да доставят веднага, докато европейските им конкуренти изпитват сериозни проблеми с гарантирането на необходимите количества. Причина номер едно за затрудненията продължава да бъде липсата на чипове.
Не трябва да се забравя обаче и лоялността на клиентите най-вече към германските марки. Дори европейски премиум производители като Jaguar и Volvo трудно се борят на най-големия европейски пазар с Mercedes, BMW и Audi. Освен това производителите от Китай ще трябва тепърва да инвестират в изграждането на дистрибуция и сервизни мощности, остатъчната стойност след три години експлоатация на техните модели, ще бъде по-ниска, отколкото при европейските марки. Това пък е свързано с по-високи разходи за финансиране и лизинг.
По-смислено вероятно би било, ако компаниите от Далечния изток се насочат към ниския ценови сегмент. Mercedes се отказа от своята А-класа, Audi загърбва А1, а BMW също се стреми към по-високите сегменти. Ако се разтърсите, при германските производители трудно ще откриете изгодни електромобили. Едва за 2026 г. от VW ни обещават показания на IAA в Мюнхен миналата година ID.Life, който ще струва между 40 000 и 50 000 лева.
Различен курс е поел китайският производител Geely, придобил преди повече от 10 години шведския Volvo. Електрическият им модел Polestar 2 е един от най-успешните по продажби електромобили в Европа и всъщност китайско творение. Автомобилът не само се произвежда в Китай в един от заводите на Geely, въпреки че и двете марки правят всичко по силите им да съхранят шведския имидж.
Не на последно място не бива за забравяме и политическата обстановка. Геополитическото напрежение около Тайван може да се отрази върху потребителското поведение, най-вече в Западна Европа. По традиция старите демокрации реагират негативно на продукти, идващи от региони със спорни политически системи. С други думи евентуалното задминаването на Tesla в изпреварващата лента за сега ще се окаже продължителна маневра.