XK120: най-зашеметяващият Jaguar в България?

2607
2022

В средата на 50-те години и по-точно между 1954 и 1957 г. във Великобритания се произвежда второто след края на войната поколение на спортните автомобили Jaguar ХК140, които идват на мястото на успешния ХК120. Въпреки доста сходния външен вид, ХК140 се отличава от своя предшественик с някои технически нововъведения, като подобрените спирачки, усъвършенствания кормилен механизъм и подсиленото окачване с хидравлични амортисьори. Основната външна разлика спрямо ХК120 е в по-солидните брони с много по-големи “рогчета”, както и в различните по форма, по-модерни мигачи, които се включват с отделен бутон на арматурното табло. Кехлибарените на цвят сигнални светлини, монтирани в калниците, непосредствено над предната броня са един от характерните външни белези за разпознаване на модела.

Радиаторната решетка остава същата като големина, но вече е с по-малко на брой и по-дебели ребра. Препозиционирано е и мястото на фирмената емблема, която е поставена в горната част на решетката. В края на хромираната лайсна, която пресича задния капак има още една емблема с малък релефен надпис “Победител на Льо Ман 1951-3”, изписан със златни букви върху червен фон. Обемът на пътническото пространство е увеличен, така че автомобилът да бъде удобен и за хора с по-висок ръст.

Двигателят на новия модел в основни линии е запазен, като максималната мощност е увеличена на 190 к.с. (спрямо 180 к.с. при ХК120) при 5500 об/мин. При инсталирането на специалната С-образна цилиндрова глава, която се предлага като опция, мощността нараства на 210 к.с. при 5750 об/мин. Тази поръчкова версия, която е оборудвана с двойни карбуратори SU Н8, по-тежки торсиони на предното окачване и две ауспухови тръби е известна във Великобритания като ХК140 SE, а в САЩ, като ХК140 МС.

През 1956 г., Jaguar ХК140 става първият спортен автомобил на фирмата, който започва да се предлага с автоматична скоростна кутия. При част от разновидностите на ХК140, както и при предходния модел са запазени капаците върху отворите на задните калници.
Jaguar ХК140 има три варианта на каросерията – OTS (Open Two Seater) или двуместен роудстър, DHC (Drop Head Coupe) с подвижен твърд покрив и статично предно стъкло за разлика от OTS, където то може да се демонтира и FHC (Fixed Head Coupe) с неподвижен, интегриран към каросерията метален покрив.

Интересно е да се отбележи, че характерните джанти с хромирани спици първоначално съществуват само като опция, предимно за американския пазар, докато в Англия моделът е предлаган с плътни метални джанти. Спиците обаче се оказват толкова атрактивен елемент от дизайна на модела, че не след дълго успяват да се наложат изцяло и да се превърнат в една от запазените стилистични характеристики на Jaguar.

При проведените тестове от различни автомобилни издания във Великобритания и САЩ през втората половина на 50-те години, Jaguar ХК140 показва максимална скорост между 195 и 200 км/ч и ускорение от 0 до 100 км, което варира между 8,4 и 9,1 сек.

Показаният на снимките автомобил е купен през 2007 г. от дългогодишния председател на Клуб „Ягуар“ Свилен Кръстанов в специализирана автокъща за елитни класически автомобили във Великобритания. Моделът е произведен през 1955 г., но първата му регистрация е направена през 1960 г. в САЩ. Първият собственик поръчва специална тунингована версия с 4,2-литров (вместо стандартния 3,5-литров) мотор и три карбуратора, която на практика се явява реплика на състезателния болид, подобрил тогавашния рекорд за скорост в своя клас. Автомобилът е истински уникат, имайки предвид, че обикновеното серийно изпълнение на ХК140 е тиражирано само в 3800 броя. Реставрацията е направена от Ивайло Тюфекчиев от Варна, известен сред колекционерите със своята прецизна и професионална работа.


ИЗВОД

Представеният автомобил е специална тунингована версия с 4,2-литров двигател и три карбуратора, която на практика се явява реплика на състезателния Jaguar XK140. Това го превръща в един от най-стойностните колекционерски екземпляри, не само у нас, но и в целия регион.

Още по темата


ƒ