2017
Дизелът е отживелица, електричеството е бъдещето. От Volvo не го казват точно така, но определено го мислят. Шведските модели за енергийната промяна носят означение Twin Engine – каквото има и нашето ХС60 Т8. В тест Plug-in хибридът трябва да докаже, че комбинацията бензин плюс ток е достойна алтернатива на дизела.
Динамични постижения на нивото на спортен автомобил
Когато става въпрос за бързина, Т8 има с какво да се похвали. 407 к.с. системна мощност са изстискани от електродвигател и 2-литров 4-цилиндров бензинов мотор, „подпомаган” от турбо и механичен компресор едновременно. SUV-ът се изстрелва веднага след оборотите на празен ход – 2,1-тонният „швед” спринтира от 0 до 100 км/ч за 5,3 сек и достига максимална скорост 230 км/ч. Ако сте решили да давате газ обаче, ще трябва да се „бръкнете”: благодарение на чисто електрическото изминаване на 42,8 км по нашия тестов маршрут ХС60 се задоволи средно с 6,1 л на 100 км – но когато токът свърши, консумацията скача двойно.
Високото тегло отнема от пъргавината
XC60 T8 Twin Engine тежи 2,1 тона – и водачът веднага усеща това при шофиране по пътища с много завои. По подобни отсечки ни се иска кормилното управление да беше по-прецизно, а с 20-цолови джанти и спортно окачване Т8 определено не вози като летящо килимче. Интериорът е изпипан много фино, а седалките са повече от удобни. Управлението от големия тъчскрийн изисква време за свикване – сякаш технологията би била по-удобна за дома, отколкото за автомобила. А цените? В топнивото R-Design T8 струва над 130 000 лева – но срещу тях получавате разточително богато оборудване, включващо дори стационарен отоплител, работещ с гориво.
Данни за автомобила | Volvo |
Модел | XC60 T8 Twin Engine AWD |
ДВГ | 4-цил., турбо+компресор |
Разположение | отпред напр. |
Клапани/разпр. валове | 4 на цил./2 |
Задвижване на разпр. валове | верига |
Работен обем | 1969 cм³ |
кВт (к.с.) при об/мин | 235 (320) + 65 (87) при 5700 |
Нм при об/мин | 400 при 2200 + 240 при 0–3000 |
Макс. скорост | 230 км/ч |
Трансмисия | 8-степ. автоматична |
Задвижване | двойно перманентно |
Спирачки пр./з. | дискови/дискови |
Гуми на тестовия автомобил | 255/45 R 20 V |
Модел гуми | Michelin Latitude Sport 3 |
Размер джанти | 8,0 x 20″ |
Емисии CO2 | 49 г/км |
Комбиниран разход* | 2,1 л/100 км |
Тестов | |
Спортен** | 8,7 л/100 км |
Тестово трасе*** | 6,1 л/100 км |
Икономичен **** | 3,1 л/100 км |
Обем на резервоара | 50 л/А95 Н |
Бензинов филтър за частици | – |
Хладилен агент | R1234yf |
Шум при преминаване | 68 dB(A) |
Прикачен товар със/без спирачки | 2100/750 кг |
Обем на багажника | 505-1432 л |
Дължина/широчина/височина | 4688/1902–2117/1658 мм |
Цена на тестовия автомобил | 131 570 лв. |
* на 100 км (данни на производителя); ** 54 км магистрала, от които 20 на пълна газ; *** Среден по 155 км тестово трасе на AUTO BILD; **** 101 км градско и извънградско с „галене” на газта |
Измерени стойности | Volvo |
Ускорение | |
0–50 км/ч | 2,3 сек |
0–100 км/ч | 5,3 сек |
0–130 км/ч | 8,2 сек |
0-160 км/ч | 13,1 сек |
0-200 км/ч | 26,6 сек |
Еластичност | |
60–100 км/ч | 2,6 сек |
80–120 км/ч | 3,2 сек |
Тегло/пол. товар | 2149/551 кг |
Разпределение на теглото отпред/отзад | 54/46 % |
Диаметър на завой ляво/дясно | 11,8/11,9 м |
Спирачен път | |
от 100 км/ч студ. | 37,2 м |
от 100 км/ч топли | 37,5 м |
Шум в купето | |
при 50 км/ч | 54 dB(A) |
при 100 км/ч | 64 dB(A) |
при 130 км/ч | 67 dB(A) |
при 160 км/ч | 71 dB(A) |
Пробег | 820 км |
Извод
Шведският SUV „с две сърца” определено може две неща – да бъде красив и бърз. Освен това се управлява много приятно и създава истински добро настроение. Целият този „пакет” обаче не е евтин. А който „понастъпи” Т8 по планински пътища, веднага ще открие тъмната му страна – а тя е склонността към прекалена жажда. Така Т8 остава в нашите сърца като забавен модел, но не и като изгодна алтернатива на дизеловите модификации.