2021
Особено мощните модели на Volvo се обозначават с правоъгълно лого с полярна звезда върху предната решетка и капака на багажника. Става дума за собствената пърформънс марка Polestar. Корените й идват от шведския състезателен тим, основан през 1996 година с името Flash Engineering от пилота Ян „Flash“ Нилсон. Десет години по-късно новият собственик на отбора го преименува в Polestar, за да подчертае скандинавския произход и да провокира асоциации с първата стартова позиция Pole Position. Преди пет години Volvo закупува правата върху името Polestar и отборът вече се казва Cyan Racing.
Стъпката не е случайна. Автомобилният производител традиционно си сътрудничи с експертите от състезателния отбор. През 2010 г. така се появява Volvo C30 Polestar Concept като първи съвместен шосеен автомобил. През 2013 г. на пазара идва S60 – първият сериен модел с полярната звезда, допълнен по-късно с комби версията V60. През 2017 г. бяха обновени и двата модела, като оттогава Polestar е вече отделен бранд под шапката на Volvo (на китайския собственик Geely), който в момента е аплодиран за електромобилите си Polestar 1 и Polestar 2.
Volvo XC60 е изградено на същата платформа като S60 и V60, поради което се явява единственият SUV на Volvo във версия Polestar Engineered. Мощността от 405 к.с. е осезаема. 318 от тях се подават от 2-литров 4-цилиндров агрегат, който задвижва предната ос. Другите 87 к.с. са дело на електромотор на задната ос. В тандем двата двигателя гарантират 670 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,4 секунди. И това при тегло от 2,2 тона.
Нашият Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD Polestar Engineered, както всъщност официално се води по паспорт, обаче не трябва да се бърка със състезателен болид. Неговата страст са пътищата, което се забелязва веднага по окачването. То перфектно води тежкия SUV по зададената траектория, прекарва го без забележимо люшкане през доста остри завои, като в същото време в салона се чувствате комфортно и доста над неприятните изненади по родните пътни настилки. Ако обаче предпочитате по-твърдо окачване, това също не е проблем. Премиум амортисьорите Öhlins могат да се настройват индивидуално чрез миниатюрни винтчета над колелата.
Както сигурно знаете, хората от Volvo не се впечатляват от спортни и силови изпълнения на конкуренцията. С риск да разочароват някои от клиентите си шведите решиха да заложат на сигурността и заключиха максималната скорост на автомобилите си до 180 км/ч. Целта е да се намалят жертвите по пътищата и да се ограничат емисиите от CO₂. Отново по екологични съображения Volvo вече вгражда само 4-цилиндрови двигатели.

На този фон не е изненада, че производителят определя XC60 като „най-сигурния автомобил в своя клас“. Почти безкрайният списък от асистиращи системи говори в полза на твърдението. Особено иновативни са решенията за защита при евентуални колизии. Ако при скорост между 50 и 100 км/ч водачът направи рязка маневра, системата оптимизира импулса на завиване и подпомага връщането в изходна позиция. При по-ниски скорости се задейства автоматично спирачка, появи ли се друг автомобил в лентата на Volvo, скоростта се намалява от асистента до 10 км/ч. Освен хай-тек на борда за сигурността ви се грижи и висококачествената шведска стомана: според производителя най-здравата, използвана някога в изграждането на каросерии.
Освен мощен и сигурен Volvo XC60 Polestar Engineered е много елегантен автомобил. Наистина трудно ще откриете ъгъл, гънка или детайл, които да смутят окото ви. В същото време тази превъплътена във форма скандинавска хармония не е безгръбначна, което се дължи на изненадващо смели решения като изтеглените до покрива задни светлини или тесните предни фарове, с огретия от светлина „чук на Тор“. Красив акцент зад агресивния дизайн на 21-цоловите джанти са лакираните в златист лак спирачни апарати на Akebono.
Сякаш от злато са и предпазните колани в купето и мембраните на високоговорителите във вратите. Впечатление правят огледалото без рамка, огромният панорамен покрив, приличащият на топка високоговорител на арматурното табло, диамантените структури в селектора за избор на режим на движение. Седалките на втория ред не отстъпват по комфорт на тези отпред. Водачът разполага с функционален Head-up дисплей, мултимедийната техника е с 9-инчов интерактивен екран с перфектна графика и бърза реакция, смартфонът се зарежда индуктивно. Саундът пък идва от британската елитна марка Bowers & Wilkins с над 50-годишна история.
Но XC60 предлага също така и място, дори доста. Едри пасажери ще се чувстват тук добре, без значение от избраното място. Обемът на багажника е 483 л, като в подподовото му пространство се крият 11,6-киловатчасовата акумулаторна батерия и електрическият мотор. Заради общото им тегло нашият Plug-in хибрид е с 450 кг по-тежък от дизеловата версия. По отношение на разхода това е недостатък, но пък той ви дарява с икономия на гориво при фазите с изцяло електрическа тяга. Кое в крайна сметка е по-изгодно и екологично налага значително по-дълъг тест. На този етап може да похвалим резултатите с почти разредена батерия: среден разход от 9 л на 100 кг при комбинирано шофиране по магистрала и в градския трафик.
ИЗВОД
Разбира се, премиум автомобил като XC60 Polestar Engineered е сериозна инвестиция. За всеки, който може да си го позволи и да го зарежда у дома, този Plug-in хибрид ще бъде огромно удоволствие: мощен, сигурен, относително икономичен, практичен и безспорно хармоничен SUV.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Двигател 4-цил., редови Обем – 1969 см³ Макс. мощност – 318 к.с. при 5800 – 6100 об./мин Макс. въртящ момент – 430 Нм при 4500 об./мин Резервоар – 70 л електромотор – на задната ос Макс. мощност – 87 к.с. при 0 об./мин Макс. въртящ момент – 240 Нм Системна мощност 405 к.с. Батерия – 11,6 кВтч Ел. пробег – 47 км Макс. скорост – 180 км/ч 0-100 км/ч – 5,4 сек Д/Ш/В – 4688/2117/1653 Разход – 5,4 л/100 км (смесен) СО₂ – 183 г/км Цена 172 205 лева