2017
AMAZON, „ГЪРБУШКОТО“ или 240 Kombi – за тях се сещаме, когато стане дума за стари модели на Volvo. И почти никога за ХС60. Всъщност шведите още преди 8 години допълниха гамата си с този компактен SUV и привлякоха изключително много нови клиенти. И вече почти никой не си спомня за старите ръбести модели на марката. От дебюта на спортното 850 преди 26 години и старта на закръгленото V40 през 1996 година шведската марка се купува заради, а не въпреки дизайна си. И ХС60 не прави изключение от това правило. Издигащата се стръмно нагоре странична линия излъчва динамика и сигурност. Цената за това обаче е в най-добрия случай среден обзор. Разпознаваемостта на модела се подсилва от изтеглените високо до покрива задни светлини, които отдавна вече са типичен дизайнерски елемент на марката. Единствено предната част не е толкова впечатляваща. Но това се компенсира от огромната емблема на марката.
При петия фейслифт през 2014 година визията не беше променена особено. Освен LED дневни светлини и дискретни хромирани елементи бе подобрено и качеството на детайлите. Но така или иначе ХС60 впечатлява с изключителния си уют, големите седалки, добрата шумоизолация и висококачествените материали. Окачването обаче е неочаквано твърдо, затова е по-добре да избягвате по-големите джанти, които влошават положението.
Това цялостно впечатление се потвърди и при продължителния тест на AUTO BILD. С високото си ниво на оборудване Summum, задвижвано от D4 двигателя с мощност 181 к.с., то бе изискан спътник при множество служебни пътувания в редакцията. Изнервяха ни единствено прекалено старателните асистиращи системи и сложното управление на навигационната система. Не ни допадна особено и много елегантната, но претоварена с множество дребни бутони средна конзола. Отмина времето, когато едно Volvo можеше да се управлява и с дебели ръкавици.
Само 2,3 процента от купувачите избираха предлаганите бензинови двигатели T5 (245 к.с.) и T6 (306 к.с.). С припряната си природа 2-литровите турбодвигатели не подхождаха на спокойния характер на ХС60. Освен това комбинацията между голяма челна площ и високо тегло водеше до значителна лакомия за гориво. Заводските данни от 6,7 респ. 7,3 литра се превръщаха във фарс най-вече на магистралата, реалният разход бе минимум два пъти по-висок. И затова не е чудно, че повечето купувачи избираха дизеловите двигатели. Тези агрегати с 4 или 5 цилиндъра работят много спокойно и изискано и разгръщат висок въртящ момент още при ниски обороти.
На нормата за вредни емисии Eврo 6 обаче отговарят само D4 след ноември 2013 година, SCR катализатор така и не се предлагаше. Такъв е нашият тестов автомобил от 2013 г., който се продава от Autohus в Бокел с 5-цилиндров дизелов двигател със 136 к.с. Този екземпляр е една много сигурна инвестиция като употребяван автомобил. Независимо дали е с предно или с двойно задвижване, с механична или автоматична трансмисия, преди или след фейслифта: той никога няма да създаде сериозни проблеми. Той не си позволява почти никакви слабости и в най-новия доклад на BILD и TÜV. Инспекторите имат леки забележки единствено към окачването и кормилното управление. Така че най-сериозният недостатък на ХС60 си остава високата цена. Но тя е напълно заслужена.
КОНСЕРВАЦИЯ, ЛЕПИЛО, МАЛКО КЪСИ ОТСЕЧКИ. ТОВА ОСИГУРЯВА ДЪЛЪГ ЖИВОТ
При ранните 5-цилиндрови дизелови двигатели имаше отделни случаи на повреди на гарнитурата на цилиндровата глава. От друга страна, при чести пътувания на къси разстояния новото поколение 4-цилиндрови дизелови двигатели страда от запушване на EGR клапаните. Задните дискове не са особено издръжливи, понякога смяната им се налага и след 60 000 километра, в зависимост от стила на шофиране. Дизелите отговарят на нормата Eврo 6 едва от март 2015 година (D4: ноември 2013).
Извод
XC60 изглежда като елегантен моден аксесоар, произвежда се в Гент, Белгия. С изключителното си качество в дългосрочен план той отговаря и на най-високите изисквания на Volvo. Купувачите на употребявани автомобили е добре да търсят по-нов екземпляр с Eврo 6.