Wolfrace Sonic: тук всяко задно колело има отделен V8!

1006
2022

За своето време, а и дълго след това, Wolfrace Sonic остава един от най-екстремните автомобили, правени някога. Освен като външност, уникалният шестколесен болид е достатъчно впечатляващ и по отношение на своята механика и динамичен потенциал.

Въпреки че е създаден преди повече от 40 години, той не е чужд на тогавашните компютърни технологии. Част от основните операции и сложната конфигурация на арматурното табло с над 80 светлинни сигнала се управляват от микропроцесор. За своя създател Ник Бътлър Wolfrace Sonic е дългогодишна мечта, превърната в реалност. Изработката на автомобила е вдъхновена от рекламната кампания на британската фирма за производство на спортни джанти Wolfrace, която финансира проекта (няколко години по-рано тя прави подобен 6-колесен прототип на базата на Range-Rover). За целта е ангажирана компанията на Ник Бътлър, Auto Imagination в Ричмънд.

Автомобилът е завършен напълно през септември 1980 г. след неколкомесечна работа, съпътствана с активна кореспонденция между Бътлър и шефа на Wolfrace, Бари Трейси.

Интересно е да се отбележи, че в началото на своята кариера Ник е утвърден авиационен експерт със солидна инженерна практика в компанията British Aerospace. През 1976 г. обаче решава да основе собствена фирма за изработката на уникални, поръчкови и хотрод автомобили в ретро стил, които се отличават с артистичност и нестандартни идеи. Затова и в Wolfrace Sonic няма почти нищо, което да кореспондира с конвенционалните концепции от онази епоха. Скоростта и въртящият момент се регулират от електромагнитен сензор, който синхронизира работата на двата двигателя Rover V8. Всеки от тях е с работен обем от 3528 куб.см и задвижва по едно от двете задни колела. Предните четири колела са завиващи. В случай че компютърът излезе от контрол, двигателите могат да се управляват и по обичайния начин, както заедно, така и по отделно, макар че това става за сметка на скоростта. Пътническото пространство се ограничава с два самостоятелни кокпита, при които ергономичното кресло буквално обгръща седящия в него. Интересното в случая е, че част от основните уреди и индикатори са дублирани и на мястото на пътника.

Влизането в колата може да стане елегантно през отварящите се нагоре врати от пеперуден тип, както и с директното им прескачане. Монококовата каросерия е изработена от леки композитни материали, а носещата конструкция представлява сложна на вид пространствена тръбна рама.

Wolfrace Sonic достига мощност от 326 к.с. при 5500 об/мин, а максималната му скорост надвишава 260 км/ч. Ускорението от 0 до 100 км/ч е равно на 7 сек. Двата карбуратора са дело на американската фирма Holley. Трансмисията е автоматична Borg Warner 65, а предаването към задните колела е карданно от Jaguar. Окачването на всички колела е независимо с триъгълни напречни носачи, пружини и хидравлични амортисьори. Предните джанти са стандартно изпълнение Wolfrace Sonic 6 х 13, а задните са специална изработка Wolfrace BBS 10 х 15. Използвани са гуми Pirelli P7, 175/50х15 отпред и 285/50х15 отзад.

Коефициентът на аеродинамично съпротивление (Сх) е 0,30. Основните размери на автомобила са: дължина – 5194 мм, ширина – 1981 мм, височина – 838 мм на каросерията и 1194 мм на спойлера, а собственото му тегло е 1500 кг. Първото официално представяне на Wolfrace Sonic пред публиката и медиите става през март 1981 г. на автосалона в Женева. Следват серия от промоционални изяви, в това число и на британското Гран При през 1984 г. През 1985 г. обаче компанията Wolfrace изпада във финансова криза, което налага разпродаване на част от фирменото имущество. Така болидът е продаден на търг и попада в частни ръце, като новият му собственик решава да го пребоядиса в червено. Десетина години по-късно шестколесният уникат отново е предложен за продажба в интернет на цена 1 милион британски паунда, но засега все още не е известно името на неговия пореден притежател.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин