Willys Jeep MB: оригиналът

Един ламаринен Willys, с който Франц- Герд Хаас си играел като дете в пясъчника, разпалил страстта му към оригинала сред всъдеходите.


5
юли
2017

При скорост 60 км/ч г-н Хаас поглежда наляво, през рамото си. Един път, втори път, трети … Няма никой, можем да завием. Само че накъде? Движим се по междуградски път, отляво и отдясно се виждат само поля, дървета, храсти и „гранично“ зелено. Именно! Без да натискаме спирачка, напускайки асфалта, завиваме надясно, минаваме между два гранични поста, прелитаме през една отводнителна канавка, после през една брезова горичка, разораваме една нива и се покатерваме на един склон. Просто ей така, на втора предавка, все едно сме си още на пътя. Чугуненият 4 цилиндров агрегат издава дрезгави звуци, въртящият момент е всичко, тихата работа на двигателя не е от първостепенно значение. „С Willys можете да правите такива неща, той минава навсякъде. Това беше първият автомобил, който можеше всичко. Междувременно автомобилът ми е на сърцето и не желая да го подлагам на сурови изпитания, би било жалко“.

Времената семенят. Jеер-ът, който навремето е бил превоэно средство за достигане на места, по които не е минавал никой друг, вече се е превърнал в ценна антика. Историята на създаването на Jeep-a е като тази на всеки предмет за ежедневна употреба. През 1940 г. американската армия поискала автомобил за всякакви цели със задвижване на четирите колела . Условията за държаваната поръчка били безумии. Той трябвало да бъде здрав и надежден и да може да преминава през всякакви терени. Имало специални из исквания и към продължително поддържана скорост , полезен товар, максимално тегло -списъкът на военната администрация бил доста дълъг. Условията за държавната поръчка обаче били безумни.

Навремето всъдеходите са имали три превключващи лоста: по един за скоростна кутия, задвижването на четирите колела и демултипликатора

Прототипът трябвало да бъде готов за 49 дни и само след 75 дни трябвало да бъде произведена малка серия от 70 автомобила. На изискванията отговаряли само 3 фирми : American Bantam, Willys-Overland и Ford. Така Willys произвежда Jeep-a, базиращ се на дизайна на Bantam Car Company, който накрая излязъл победител в теста и бил разпространен из целия свят от армията. Търсенето било толкова голямо, че Ford отново бил вкаран в играта, за да произвежда Jеер-ове по плановете на Willys-Overland. След това Jеер направил кариера в мирно време, главно като автомобил за всякакви и за селскостопански цели. През 1953 г. някой си Хенри Кайзер, бивш самостоятелен автомобилен производител, купил предприятието в Толедо/Охайо и 10 години по-късно моделът се превърнал в самостоятелната марка Jeep. Willys отдавна е легенда, а Франц-Герд Хаас живее с него от 50 години.

За пътниците има тапицирани седалки, останалите се возят върху ламарина

„Той наистина е моята детска любов. Тогава си играех в пясъчника с Jeep играчка, така започна колекционерската ми страст.“ Било само въпрос на време, кога професионалният търговец и запален почитател на мотоциклетите ще се сдобие с мащаб 1:1 на модела. През 1989 г. открил своя Willys при един търговец на гуми, било дошло времето за оригинала. „В доста окаяно състояние, след години употреба при лов, с изтъркани гуми и повреден мотор“. Постепенно Хаас привел автомобила до състоянието, в което на 29 юли 1943 г. постъпил на служба. Сгъваем  кош, лопата  радва и обозначителен код на бронята – всичко е на мястото си. „Междувременно реставрирах версия „Сахара“ на Jееp от 1949 г., лицензно производство на френския оръжеен концерн Hotchkiss. Третият автомобил е Ford Mutt от 1968 г., официалният и по-малко известен наследник на Jeep в американската армия.

2,2-литровият бензинов агрегат с 60 к.с., наречен Hurricane, се смята за вечен.

По него не правя нищо, използвам го за офроуд, въпреки че скоро ще бъде по-тьрсен от Willys.“ В областта Заарланд ветераните от Втората световна война са на почит . Генерал Патън достигнал почти до мястото, където живее сега Хаас. „Тук американците са посрещнати като освободители, другаде като окупатори. Хората все още свиват юмруци, когато мина покрай тях с Willys.“ Историята не е забравена и след 60 години, днес Франц-Герд Хаас получава въодушевление и аплауз за събирането на историята на Willys. Има собствена интернет страница, където се събират информация и снимки от цял свят. Обяснено е и защо Jeep всъщност се казва Jеер – звукова производна на съкращението GPW, което означава следното: държавна поръчка (G), автомобил за промилшеността (Р) и Willys (W). Тези модели са особено скъпи и с висока колекционерска стойност.

Всичко пред погледа: 5 кръгли уреда.

„Ех, моделите“, казва Франц-Герд и замислено си почесва по главата. Една немалка част от горния етаж на къщата му е запазена за мини колички на Jeep. Веднъж вече ги е продавал -разделил се с голямото хоби на сърцето си – разбира се, за пари, но и просто ей така. „След това започнах да колекционирам наново, не издържах.“ Шкафовете, витрините и скриновете са пълни. Нека поясним темата: „Смятам да издам собствена енциклопедия за моделите и автомобилите-играчки на Jеер“, казва Хаас. Идеята да си поиграе с еднн от най-скъпите и редки модели обаче не му е приятна. Детската му любов не достига чак дотам. При колекционерите на коли-играчки се котират най – вече такива, с които не е „играно „. А Хаас смята, че колите-иrрачкн не са за игра. „За тази цел имам 3 джипа в гаража“.

Още по темата

Card image cap
Нов живот за BMW 1800 TI/SA

8
май
2016

Експертите на Bilstein предлагат цялостна реставрация на амортисьорите на култовата „бегачка“

Card image cap
Разпродажба в съкровищницата на Citroen

10
дек.
2017

В Париж почитателите на Citroen получиха уникален шанс – да си закупят „класик“ на съвсем малко километри, прототипи и редки екземпляри от фирмената колекция

Card image cap
Най-красивият германски Ford

29
ное.
2016

Някога OSI Ford 20M TS беше обект на подигравки, но днес неговата елегантна форма го превръща в автомобил мечта. Затова и цените на малкото останали екземпляри вървят стремглаво нагоре!

Card image cap

В последния брой:

Архив >