2024
Това е първият чехословашки аеродинамичен автомобил и един от първите в Европа. Wikov 35, наречен Kapka, се отличава с радикални стилистични решения, които са изключително иновативни за своето време. Още с появяването си през далечната 1931 г., странната на вид кола привлича вниманието както на специалистите, така и на широката публика. Някои са възхитени, други я намират за плашеща, но със сигурност никой не е безразличен към този самолетоподобен шедьовър.
Названието на тази кратко просъществувала моравска автомобилна компания е съкращение от имената на двамата основатели Wichterle & Kovářík. Днес малко хора си спомнят за нея, но автомобилите с тази марка, произвеждани в края на 20-те и през 30-те години на миналия век, се отличават с висококачествена изработка, а стандартната като компановка ходова част често е използвана като основа за изработката на поръчкови каросерии, които правят Wikov наистина уникален.
Експерименталният прототип Kapka е базиран на стандартния модел 35 от тогавашния среден клас, оборудван с карбураторен четирицилиндров двигател с водно охлаждане и работен обем 1743 куб.см, който развива мощност от 35 к.с. Скоростната кутия е тристепенна, като втора и трета предавка са синхронизирани. В управлението на този автомобил има и една любопитна особеност – педалът на спирачката е отдясно, а този на газта е в средата.
За максимално подобряване на обтекаемостта предното стъкло е разделено на две, но видимостта не много добра. Всяка от двете половини може леко да се открехва за по-добра вентилация. Само пантите и дръжките на вратите стърчат над очертанията на гладкия корпус и частично „нарушават“ безгрижния ход на въздушния поток.
Благодарение на своята капковидна каросерия автомобилът достига с лекота максимална скорост от 110 км/ч, докато при стандартния Wikov 35 тя е не повече от 95 км/ч.
Официалната премиера на Wikov 35 Kapka е на автомобилното изложение в Прага през есента на 1931 г., където фирмените представители за пореден път подчертават, че най-голямото предимство на техните автомобили е високата експлоатационна надеждност и отличната производителност, постигнати благодарение на усъвършенстваната конструкция на двигателите. Тези изключителни за времето си качества са успешно демонстрирани и в реални условия с участия в различни конкурси и състезания за надеждност. През август 1932 г. например, Чехословашкият автомобилен клуб организира Конкурс за елегантност в Лухачовице, на който шестте регистрирани автомобила Wikov, в това число и Kapka, печелят пет първи и една втора награда. След това на същото място е проведено и съревнование за майсторско управление, спечелено от фирмения директор Ойген Вихтерле с Wikov 35.
Голямата сензация на Моравското рали, проведено през април 1932 г., е първият старт на Wikov 35 Kapka в автомобилна надпревара. Той е управляван от фирмения пилот Адолф Шчижицки, който успешно завършва двудневния маратон с дължина 793 км без наказателни точки.
През 1933 г. фирмените екипажи Конечник – Хамал и Шчижицки – Кудлачек стартират с два автомобила Wikov 35 Kapka в първото издание на 1000 мили на Чехословакия. И двата автомобила са оборудвани с по-мощни двигатели от Wikov 40 с работен обем 1960 куб. см, но нито един от тях не успява да финишира. Така завършва кратката история на този интересен автомобил, допринесъл за утвърждаване на аеродинамиката в света на автомобилната индустрия.