Ретро » Wartburg 353: съвременният автомобил от ГДР

Wartburg 353: съвременният автомобил от ГДР

1611
2022

През 1966 г. Wаrtburg започва производството на модерния като дизайн и архаичен като механика сериен модел 353, който се оказва и последен в историята на фирмата. По това време в държавното автомобилно предприятие на социалистическа Германия все още работят инженери “от старата школа”, през чиито ръце са минали множество модели на BMW, а по-късно и на неговия източногермански дериват EMW, което несъмнено оказва влияние върху цялостната концепция на автомобила. Ето как е описан Wartburg 353 в рекламен каталог от 1968 г.:

„Какъв трябва да бъде съвременният автомобил? Модерен, сигурен, мощен, комфортен и просторен. Новият Wartburg, производство на автомобилните заводи в Айзенах, отговаря напълно на тези изисквания. Конструираният за претенциозни клиенти и за пътища по целия свят автомобил се произвежда от опитни специалисти в един от автомобилните заводи с най-стари традиции.
Огледайте лимузината! Нейната каросерия отговаря на стила на нашето време. Не само външно е красив този автомобил. В него удобно могат да се разположат 5 пътници.

В новия Wartburg са обединени и двете основни изисквания – за спортно каране и за удобно и уютно пътуване. При участието в международни ралита, състезателите с Wartburg често заемат първите места. Уверете се сами в тези качества на автомобила, като седнете зад волана и добре видимото и тапицирано арматурно табло, в което са разположени също така и регулиращите дюзи за въздуха, идващ от вентилационната уредба.“

Wartburg 353 безспорно е красив и хармоничен автомобил. Под семплите и изчистени външни форми се крият и някои интересни технически решения – изцяло независимо окачване със спирални пружини и телескопични амортисьори, като задните носачи са монтирани върху необичайно оформената рама. Със своята модерна външност и просто устроена, непретенциозна и надеждна механика модерният седан на ГДР е трябвало да се превърне в равностоен конкурент на западните марки, но по ред причини, най-вече от технологично и финансово естество, това не се случва. Неговият неуспешен опит да покори западните пазари се дължи най-вече на прекалено шумния и неекологичен двигател. Багажният обем на автомобила възлиза на 525 литра, което е явно предимство.

Комфортът в интериора е на ниво, както при версията De Luxe, така и при базовия модел. В това число влизат тапицираните сенници, регулиращият се наклон на рефлекторите на фаровете в съответствие с натоварването на автомобила и много други допълнения.

В крайна сметка, Wartburg остава най-масовият автомобил от среден клас в Източна Германия и в голяма част от останалите държави, разположени от същата страна на “желязната завеса”. Производството му продължава четвърт век, много повече от предвиденото, като за този период са направени редица конструктивни и стилистични промени, но по същество автомобилът си остава типичен представител на 60-те години.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин