Wartburg 1.3: класика на деня

2406
2019

Wartburg 1.3 има за цел да спаси производителя на автомобили от Айзенах. Моделът не успява, тъй като качествата му не са добри. Днес обаче почитателите му го обожават!

Когато автомобилната индустрия на ГДР навлиза в сериозна криза, четиритактовите двигатели на VW трябва да спасяват положението. Един от появилите се миксове е Wartburg 1.3. Моделът е задвижван от разработения за VW Polo 86C 1,3-литров мотор с 58 к.с. По своето време нещо като нежеланото заварено дете, последният Wartburg междувременно се превръща в култово автомобил.

Макар, че 58 к.с. от 1,3 литра работен обем не звучат като спортни, автомобилът не е съвсем лош. От една страна четиритактовият мотор е лишен (за хубаво) от странностите на своите тракащи и пърпорещи събратя. При студено време не се налага да жонглирате със смукача, докато двигателят достигне работна температура. При ускорение 1.3 се отдалечава тихо, вместо да ръмжи през оборотомера. Не на последно място отпада приготвянето на двутактовата смес от гориво и моторно масло. Все пак тази смес в днешно време не се продава обичайно на бензиностанциите. Разбира се, за традиционалистите това е част от тръпката и удоволствието да караш Wartburg. За предпочитащите обаче техниката от ГДР, както и за ежедневна пригодност, 1.3 е по-подходящ заради по-лесната си поддръжка. Стига да е добре поддържан, тъй като и този Wartburg не може да се похвали с добра грижа срещу корозията от страна на производителя.

Във вътрешното пространство на Wartburg 1.3 е доста прегледно. Вътре ще намерите само най-необходимото за шофиране. Когато пътната настилка стане лоша, настъпва часът на модела от Айзенах:  удобните седалки поглъщат всяка една неравност, която е пропусната от окачването. Исторически погледнато автомобилът сам прави крачката към своето оцеляване. Разработеният от инженерите на Wartburg четиритактов мотор, предназначен за предшественика 353, е спрян в Берлин, тъй като ръководните кадри не са били съгласни да се направи такава инвестиция. По ирония на съдбата накрая преработката на предницата на автомобила за приемане на 1.3-литровия мотор на VW струва по-скъпо, отколкото разработката на собствения агрегат. За съжаление четиритактовият Wartburg не се превръща в очаквания успех по отношение на продажбите – както като седан, така и като комби. Достатъчно купувачи не намира и създаденият съвместно тунинг-специалистите на тема Opel Irmscher благороден вариант „New Line“. Днес тунингованите версии на Wartburg 1.3 с по-ниска каросерия са сравнително търсени.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин