VW Up GTI: VW отново има отровно джудже

Първият GTI бе малък, мощен и адски готин! Сега VW отново пуска такъв модел за удоволствие. Не става дума обаче за Golf

1602
2017

ЧАК СЕГА? Бяха необходими 40 години, докато от VW си спомнят какво точно означава GTI. А именно малък, лек и бърз модел. Така поне стояха нещата при първия GTI, Golf. И точно това се отнася с пълна сила за новия Up GTI, който ще се появи на пазара в края на тази година.
Не са ли обаче почти 40 000 лв. (за Германия) и 115 к.с. прекалено много за „бълха“ от формата на Toyota Aygo, Renault Twingo и Opel Karl? Резонен въпрос, но ние сме на мнение, че сметката ще излезе. Тъй като най-малкият VW GTI не е отбиване на номера, а истински автомобил за удоволствие от шофирането с невероятно окачване. Макар и с дребни неточности по отношение на детайлите сравнението на новия модел с първия Golf GTI е неизбежно – както и задължително.

Up and away: макар и отзад да изглежда като обикновен малък автомобил, моделът се управлява като голям

Приликите са поразителни – поне на хартия. Първият GTI е с десет сантиметра по-дълъг и по-нисък, а междуосието и широчината са почти идентични. Единствено Up тежи 1020 кг спрямо 800 кг на първия GTI. Въпреки това динамичните характеристики и стойностите на разхода на гориво подчертават техническия прогрес. Up GTI взема спринта до 100 км/ч за 8,8 секунди (9,2), максималната му скорост е 192 км/ч (181) и харчи 4,8 л/100 км (8,0).

На представения през 2007 г. Up, който ще бъде заменен през 2019 г., годинките определено му личат. Въпреки това само година след фейслифта VW показва с GTI на какво е способна базовата платформа на концерна. Например на учудващо неутрална и въпреки това доставяща удоволствие управляемост. Достатъчно сцепление по африканските неравни пътища, както и отлично взаимодействие между 6-степенната механична трансмисия и 1-литровия 3-цилиндров мотор. Естествено, най-сериозният асистент на борда е самият водач, човек не трябва да има сериозни очаквания по отношение на свързаността и инфотейнмънта и затова тук с приоритет са ускорението и еластичността. Но не въпреки, а именно заради това тази GTI бълха ни забавлява повече от редица други модерни автомобили. А към пакета за удоволствие на GTI спадат и шареният интериор, 18-цоловите алуминиеви джанти, както и по-агресивно оформената предница на автомобила. Именно това чакаме от четири десетилетия насам.

Технически данни:

VW Up GTI

115 к.с.

1020 кг

192 км/ч

0–100: 8,8 сек

VW Golf I GTI

110 к.с.

800 кг

181 км/ч

0–100: 9,2 сек

ИЗВОД
Признавам: почти 40 000 лв. за Up звучат като лоша шега. Най-малкият GTI от VW ни обезщетява със солидна порция динамика и дръзка лудост. Освен това събуди у мен страхотни спомени за първия Golf GTI от 1976 г.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв