2017
ЧАК СЕГА? Бяха необходими 40 години, докато от VW си спомнят какво точно означава GTI. А именно малък, лек и бърз модел. Така поне стояха нещата при първия GTI, Golf. И точно това се отнася с пълна сила за новия Up GTI, който ще се появи на пазара в края на тази година.
Не са ли обаче почти 40 000 лв. (за Германия) и 115 к.с. прекалено много за „бълха“ от формата на Toyota Aygo, Renault Twingo и Opel Karl? Резонен въпрос, но ние сме на мнение, че сметката ще излезе. Тъй като най-малкият VW GTI не е отбиване на номера, а истински автомобил за удоволствие от шофирането с невероятно окачване. Макар и с дребни неточности по отношение на детайлите сравнението на новия модел с първия Golf GTI е неизбежно – както и задължително.
Приликите са поразителни – поне на хартия. Първият GTI е с десет сантиметра по-дълъг и по-нисък, а междуосието и широчината са почти идентични. Единствено Up тежи 1020 кг спрямо 800 кг на първия GTI. Въпреки това динамичните характеристики и стойностите на разхода на гориво подчертават техническия прогрес. Up GTI взема спринта до 100 км/ч за 8,8 секунди (9,2), максималната му скорост е 192 км/ч (181) и харчи 4,8 л/100 км (8,0).
На представения през 2007 г. Up, който ще бъде заменен през 2019 г., годинките определено му личат. Въпреки това само година след фейслифта VW показва с GTI на какво е способна базовата платформа на концерна. Например на учудващо неутрална и въпреки това доставяща удоволствие управляемост. Достатъчно сцепление по африканските неравни пътища, както и отлично взаимодействие между 6-степенната механична трансмисия и 1-литровия 3-цилиндров мотор. Естествено, най-сериозният асистент на борда е самият водач, човек не трябва да има сериозни очаквания по отношение на свързаността и инфотейнмънта и затова тук с приоритет са ускорението и еластичността. Но не въпреки, а именно заради това тази GTI бълха ни забавлява повече от редица други модерни автомобили. А към пакета за удоволствие на GTI спадат и шареният интериор, 18-цоловите алуминиеви джанти, както и по-агресивно оформената предница на автомобила. Именно това чакаме от четири десетилетия насам.
Технически данни:
VW Up GTI
115 к.с.
1020 кг
192 км/ч
0–100: 8,8 сек
VW Golf I GTI
110 к.с.
800 кг
181 км/ч
0–100: 9,2 сек
ИЗВОД
Признавам: почти 40 000 лв. за Up звучат като лоша шега. Най-малкият GTI от VW ни обезщетява със солидна порция динамика и дръзка лудост. Освен това събуди у мен страхотни спомени за първия Golf GTI от 1976 г.