2023
Най-евтината Dacia Duster струва 35 220 лв. чисто нова от шоурума. Срещу тази сума получавате практичен SUV с трицилиндров двигател, 100 к.с. и напълно прилично оборудване. Има и друг вариант – да извадите още 2000 лева и да се сдобиете с луксозна лимузина с 12 цилиндъра, 450 к.с. и много екстри. На пръв поглед звучи доста добре – но всъщност покупката на употребяван VW Phaeton трябва да бъде обмислена доста внимателно!
Когато Phaeton беше пуснат на пазара през 2001 г., очакванията на VW бяха високи. За да оцелее в битката срещу Mercedes S-класа и BMW Серия 7, флагманът на компанията беше натъпкан до козирката с върхови технологии. Хората от Волфсбург се гордееха изключително много с климатика, който не създава течение. Но продажбите оставаха доста под очакваните още от самото начало – и затова Phaeton беше спрян от продажба в САЩ още през 2006 г. Най-скъпият VW на всички времена се оказа истински провал!
VW генерира загуби на всеки продаден Phaeton
Версията за Германия беше подложена общо на четири фейслифта до 2016 г., но в крайна сметка VW достигна под 85 000 реализации на Phaeton в световен мащаб общо за 15 години. А според запознати компанията генерирала загуба около 56 000 лева за всеки продаден екземпляр от модела. Phaeton беше любимецът на Фердинанд Пийх – но не и на клиентите.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ОБЯВИ ЗА ПРОДАЖБА НА VW PHAETON
Лимузината не е особено популярна и на пазара за употребявани автомобили. През последните години се продадоха голям брой Phaeton-и на смешни цени. Със загуба на стойност в 6-цифрено изражение се сблъскаха немалко собственици на скъпия VW. Напоследък цените на пазара на употребявани автомобили поне донякъде се стабилизираха, което се дължи и на намаленото предлагане.

3-литровият дизел, който генерира между 225 и 245 к.с. (в зависимост от годината на производство), е изключително популярен в Германия. Изпълненията с големите двигатели V8, V10 и W12 са по-редки и обикновено застояват повече по автокъщите, защото повечето клиенти ги избягват заради високите експлоатационни разходи.
Но при Phaeton така или иначе те няма как да бъдат ниски, затова си струва да помечтаете за екземпляр с изискан W12-цилиндров агрегат и 450 к.с. Именно такъв в момента се предлага от дилъра на употребявани автомобили Toms Youngtimer в германския град Ерфурт.
6-литров W12 с 450 к.с
Луксозната лимузина е с първа регистрация от юли 2006 г. – т.е. става въпрос за екземпляр от първата фаза на производство преди фейслифта GP1 от 2007 г. По отношение на двигателите моделът от Волсбург беше подлаган на доста промени, тъй като производителят му постоянно търсеше начини да го усъвършенства. V10-дизелът, който беше пуснат в края на 2002 г., беше изваден от гамата за моделната година 2007, докато мощността при топмодела W12 беше вдигната от 420 на 450 к.с. в средата на 2005 г.
Phaeton-ът, който ви представяме тук, е в цвят сребрист металик – и е в по-мощната версия с 450 к.с. и 560 Нм на 12-цилиндровия двигател с означение EA398. За разлика от всички останали Phaeton-и (с изключение на 3.2 V6), W12 използва не 6-, а 5-степенна автоматична скоростна кутия. С нея 2,3-тонният луксозен седан ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,1 секунди, което го превръща в най-бързия Phaeton.

За последните 17 години автомобилът от снимките е изминал 177 000 километра, т.е. средно около 10 000 километра годишно. Хубавото е, че сребристият VW е в напълно оригинално състояние. Не толкова добре за автомобила обаче говори фактът, че до момента той е сменил петима предишни собственици! И все пак явно всички те са се грижили добре за Phaeton-а, тъй като W12-машината е обслужвана редовно.
В сервизната книжка са записани общо десет обслужвания, като последното е извършено през септември 2022 г. Прегледът пред TÜV е с валидност до декември 2023 г., а по данни на дилърството Phaeton-ът бил с отличен външен вид и нямал нито големи драскотини, нито подбити места по каросерията, нито дори ръжда. В допълнение, всички комфортни функции като Softclose и Keyless функционирали без проблем, което си е направо рядкост за Phaeton от тази година на производство.
Цена като нов – 234 000 лева
Освен това първият собственик е бил с широки пръсти не само по отношение на двигателя, но и не е пестил от екстри. В допълнение към богатото за версията W12 стандартно оборудване той поръчва още High-End аудиосистема от висок клас (2340 лв.), пакет алкантара (5600 лв.), навигационна система с TV (8460 лв.), ACC (4860 лв.), 18-цолови джанти Aristoteles (520 лв.), PDC отпред и отзад (1620 лв.), шибедах (3580 лв.), Keyless (2440 лв.), телефон (2440 лв.), Softclose (1240 лв.), изцяло кожен салон Sensitive Classic Style в сиво (8060 лв) и др.

Така крайната цена на автомобила набъбва до 234 000 лева – близо два пъти повече от базовата цена на Phaeton в онези години, въпреки че този екземпляр не е дълга база и не разполага с най-скъпите екстри като мултимедийна система с екрани в подглавниците (15 000 лв.).
Сега Phaeton-ът струва 35 980 лв.
17 години и 177 000 километра по-късно благородният Phaeton с мощния W12 се предлага за 35 980 лв. (17 990 евро), т.е. е загубил около 240 000 лв. от стойността си.
И макар че този Phaeton прави повече от добро впечатление, не трябва да се заблуждавате заради ниската покупна цена. Дори разходите за регулярното обслужване са изключително високи, а ако лимузината трябва да влезе в сервиза непланирано, нищо чудно да ви се завие свят! В теста на AUTO BILD за употребявани автомобили от 2021 г. се казва следното: „Сложната конструкция изисква обучени експерти: (…) Специализарани сервизи като Rapacho в германския град Людингхаузен биват посещавани от собственици на Phaeton от половин Европа: „Ако купите евтин екземпляр, обикновено ще трябва да инвестирате 4-5 хиляди евро в отстраняване на проблеми“, казва управляващият директор на Rapacho Юсуф Идин. „Ето защо е препоръчително да търсите по-добрия, а не по-евтиния автомобил – задължително с безупречно попълнена сервизна книжка.“
И все пак: ако откриете добре поддържан екземпляр с безупречно попълнена сервизна книжка и имате малко спестени пари, в лицето на Phaeton ще откриете един от най-комфортните модели, произвеждани през последните няколко десетилетия. И както стана ясно, високата загуба на стойност вече е покрита.