Някогашният престижен обект VW Phaeton междувременно стана йънгтаймер. Дизайнерът Клаус Цикиора се връща в спомените си към амбициозния проект
ПРЕДИ 20 ГОДИНИ Volkswagen се бе устремил към висините. С амбициозен проект от високия клас шефът на концерна Фердинанд Пийх иска да постави кулминацията на своята кариера. И същевременно да даде отговор на въпроса какъв да бъде флагманът на марката Volkswagen. Новият топмодел трябва да излъчва мощност и самоувереност и да блести с уникални детайли.
Първа представа за това, което би могло да се появи, ни дават от VW още през 1999 с голямата студия на седан Concept D. Тя е направена хитроумно, така че да остави в неведение конкуренцията. Зад кулисите инженерите се мъчат със списъка от изисквания на Пийх. До появата на Phaeton през декември 2001 участниците в проекта трябва да разработят над 100 патента, да работят над 1000 часа извънредно и постоянно да усъвършенстват нещо, докато взискателното ръководство в лицето на Фердинанд Пийх и Мартин Винтеркорн одобри проекта.


В кръга от служители, свързани с проекта, по онова време е и Клаус Цикиора (по онова време Бишофф). Роденият през 1961 дизайнер, който работеше за VW до края на 2022 г. и последно бе шеф-дизайнер на концерна, си спомня: „Естествено хвърлихме поглед на конкуренцията. И при всички комфортни екстри трябваше да дадем няколко процента повече.“ За външния вид на дългата минимум 5055 милиметра база отговаря екстериорният дизайнер Хартмут Варкус, а мозъкът на успешния интериор е Цикиора. Пред него стои нелеката задача да създаде нови измерения на дизайна и материалите за марката.


Дизайнерът описва проекта като най-голямото предизвикателство в трудовата си кариера, въпреки че след това като шеф на марката и шеф-дизайнер на концерна се сблъсква и с други големи проекти. Докато чува от Пийх заветното „Това е“, той създава заедно с екипа си най-сложния и най-скъп интериор в историята на марката. „Моят проект бе доста близо до функционален автомобил“, обяснява Цикиора. Едва след голямо количество фина работа шефът на Volkswagen казва окончателно „окей“. Разликата се прави от специалните дизайни: фино конструираният четиризонов климатик с автоматизирани дървени бленди пред вентилационните отвори и уредите зад недаващо отблясъци истинско стъкло впечатляват и до днес.
Продължете на следващата страница