2022
Дълги, отегчителни години VW ни кара да чакаме… Но ето че сега е настъпил сюблимният момент! Дочакахме нов Multivan! Но ако някой е очаквал, че след Т5 и двата фейслифта Т6 и Т6.1 сега ще имаме Т7, явно мисли в грешната посока. Поне Volkswagen не го нарича така. Защото досега микробусът бе мултиталантът, който можеше еднакво добре да влезе в ролята на надежден товарач на прашни строителни материали и на изискан лъскав бизнес шатъл, но наследникът му е конструиран еднозначно и единствено за пътнически превози. Като стъпва на познатата ни нова архитектурна платформа за леки коли на концерна MQB.

Въпреки това на външен вид новият Multivan веднага се разпознава като Bulli, което се дължи най-вече на еднообемната форма на каросерията. Плоските предни LED светлини за първи път са свързани с хоризонтална светеща лента. Доплащащата се ефектна двуцветна лакова окраска прилежно се разграничава от красиво стоящата водоравна алуминиева лайстна. Същата изключително елегантно прикрива и релсите за плъзгащите се врати в задната част на модела.
С височина от 1,90 м новият микробус вече окончателно е подходящ за домуване в покрити гаражи. Благодарение на по-плоската форма коефициентът на съпротивление Cw е подобрен от 0,35 на 0,30. Водачът и неговият спътник сега седят леко по-назад и малко по-ниско. С ретро усещането да си седиш направо върху предната ос, уви, си взехме сбогом още при Bulli Т3.
Пейката отзад, дълго време характерен детайл на Multivan, сега е отстъпила място за индивидуална подредба на единични кресла. Седалките са с 25 процента по-леки от преди, с което безпроблемно могат да се монтират и демонтират. Почитателите на игрите на карти, с желание да спретнат каре и да седнат един срещу друг, ще трябва първо да ги извадят и след това върнат отново обърнати на 180 градуса.


Особено внимание от VW обръщат на видимия и осезаем лукс в новия Multivan. Така например при желание от ваша страна за първи път може да разполагате с гигантско панорамно стъкло на покрива. Срещу доплащане сензорното управление е налично за капака на багажника и за плъзгащите се врати от двете страни. Благодарение на скритото в релсите на седалките електрозахранване вече и в дъното на буса разполагате с уютно отопление на креслата.
Ако пък решите да оставите седалките у дома, огромният простор на Multivan ще се разкрие пред вас с целия си чар: цели 3710 литра при късата версия с панорамен покрив. По-дългата с 20 см дълга версия от 5,18 м дори предлага до 4053 л обем. Това е повече от двойно спрямо всички модерни комбита, но все пак почти 1800 л по-малко спрямо Т6.1.
Изключително убедително за сметка на това е пътното поведение на новия Multivan. Удобна за управление като лек автомобил, тестваната от нас версия eHybrid симпатично се стрелка из ландшафта, включително по германските магистрали без ограничение на скоростта – въпреки по-скоро скромната си кубатура от 1,4 л. В комбинация с електродвигател на борда нашият Multivan разполага с мощност до 218 к.с. и е в състояние да измине до 50 км само на ток. Единствено при по-сериозни товари или много стръмни наклони 6-степенната предавателна кутия DSG изисква от мотора малко по-високи обороти, което някак изненадва на фона на иначе добродушния и спокоен нрав на тествания Multivan. Този автомобил доставя върховно удоволствие, когато му дадете възможност да се рее безгрижно. Тогава гарантирано в съзнанието ви изплуват картини с безкрайните морски плажове, зелени палми и пъстри сърфове, паркирани върху култовите побратими на Bulli.

Освен споменатия хибрид за пазарния старт от Volkswagen предлагат и две бензинови версии. Базовият модел с 1,5-литров TSI със 136 к.с. е напълно достатъчен, а 2-литровият TSI с 204 к.с. вече ви ъпгрейдва в луксозната бизнес класа. И в двата случая със 7-степенната автоматична скоростна кутия DSG. Всъщност механична трансмисия вече не се предлага. В началото на 2022 г. ще ги последва и дизел със 150 к.с., който вероятно в България ще предизвика особен интерес. В ролята на изцяло електрическа версия на Multivan ще влезе очакваният също така следващата година ID.Buzz.


Заради така важния за Multivan безпроблемен преход от предните седалки назад към салона електрически управляваният скоростен лост тип Shift-by-wire е преместен на кокпита, също и електрическата паркинг спирачка. Допълнително модерната техника на борда допринася да се чувствате уверени, все едно шофирате лек автомобил с чувствително по-компактни габарити: цифрови инструменти, асистенти за сигурност, LED матрични предни светлини, индуктивно зареждане за смартфона, Head-up дисплей… Не е лесно да откриете нещо, което го няма…
Продажбите стартират в началото на годината с нива на оборудване Multivan, Life и Style, както и специално предложение с кодово название Energetic. За България цените стартира от около 81 000 лева. Вероятно обаче няма да може да минете без някои от атрактивните екстри. Така например тестваният от нас eHybrid като база се предлага за около 134 000 лева в родината си, докато шофираното от AUTO BILD България изпълнение под чертата излиза вече 164 000 лева. Все пак Bulli никога не е бил евтин, но затова пък поддържа висока стойността си през годините и винаги е бил изгодна инвестиция.

Технически данни: VW Multivan 1.4 eHybrid
Двигател 4 цилиндъра, турбо, отпред напречно плюс ел. двигател Работен обем 1395 см3 Системна мощност 160 кВт (218 к.с.) Системен въртящ момент 350 Нм Задвижване предно/ 6-степ. с двоен съединител Капацитет на батерията 10,4 кВтч (нето) Eл. пробег 49 км (WLTP) Д/Ш/В 4973/1941/1907 мм Тегло (празен) 2142 кг 0–100 км/ч 11,6 сек Макс. скорост 190 км/ч Разход 1,7 л – 17,0 кВтч/ 100 км (WLTP) Емисии CO2 39 г/км Цена: от 137 304 лева

Извод
Като надежден и уютен семеен приятел новият Multivan е напълно убедителен, още повече че в техническо отношение вече е на най-съвършеното възможно ниво. Но който търси Bulli за тежки товаро-разтоварни дейности, също може да поеме дълбоко въздух: Volkswagen ще продължи да предлага 100-процентовия работяга T6.1.