VW Karmann Ghia concept от 1965 г. – изпреварил времето си с десетилетия

2604
2023

Както знаем, Volkswagen е консервативна компания особено когато става въпрос за големи промени в моделната гама. Но в средата на миналия век нещата са малко по-различни. Тогава е одобрено производството на VW Karmann-Ghia и в очакване на добри финансови перспективи, директорите във Волфсбург са склонни да приемат драстична промяна на „Народния автомобил“, който да стане по-свеж и спортен, въпреки че в техническо отношение всичко си остава същото. Спортната разновидност, проектирана от Ghia и произвеждана от Karmann на стандартно шаси, се продава с голям успех, особено в САЩ в продължение на две десетилетия. Ето защо още през 1965 г., амбициран от този пазарен успех, Volkswagen възлага на Ghia разработката на изцяло нов като визия наследник на модела. Елитното дизайнерско студио, от своя страна, поверява изпълнението на проекта на един от многообещаващите си млади таланти, наречен Джорджето Джуджаро.

Впечатляващият резултат изпреварва времето си с години. Елегантната линия на страничните колони, широката каросерия оформена, като табакера, скритите дръжки на вратите и изящно проектираните вентилационни отвори за охлаждане на двигателя върху задните калници се приемат като истинска стилистична революция, особено при съпоставка с оригиналния VW. Дори задните светлини с техните индивидуално сегментирани цветови зони за различни функции също изпреварват с години масовото навлизане на подобни компоненти. Това важи и за някои необичайни за 1965 г. функции на арматурното табло като светещите в зелено индикатори за мигачите, оформени като стрелки.

От плавно преливащите се гладки повърхности до скритото осветление, този прототип представлява драматично отклонение от външния вид не само на серийния Karmann-Ghia, но и на всички други модели на марката от същото време. Елегантният спортен прототип се задвижва от стандартен задноразположен „боксер“ с въздушно охлаждане, работен обем 1300 куб. см и мощност 40 к.с. В тази връзка е интересно да се отбележи, че страничните вентилационни отвори на двигателя са оформени по различен начин отляво и отдясно.

Джуджаро може и да не става световно известен с тази концепция така, както с по-късните си творби, но това е една идея, олицетворила безвремието на автомобилния дизайн, което се доказва от нейната непреходна привлекателност. Подкрепата, оказана на Джорджето Джуджаро от Volkswagen, обаче ще му помогне да реализира някои от най-значимите си проекти, например първия VW Golf от 1974 г. Както той, така и много и други разработки, допринасят за изграждането на непреходния имидж на неговата фирма ItalDesign и в крайна сметка водят до естественото й сливане с VW Group през 2010 г.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин