2020
В началото правим тест на чистачките. Сядаме, натискаме бутона за течността, после този за чистачките. И действително: чистачките чистят, а светлините НЕ СВЕТВАТ. Уффф! Сред нещата, които бяха написани за ID.3, за Volkswagen-а на електрическото бъдеще, е и следното: светлините светват, когато пуснеш чистачките… Пример за софтуерните проблеми, каквито имаше автомобилът. Имаше? Да, прочетохте правилно. Имаше! Само две от общо 256 функции няма да работят за пазарния старт на изцяло новоразработения електрически VW. Автомобилът е готов. 4,26 метра дължина, 1,55 метра височина (колкото Golf Sportsvan), междуосие 2,77 метра.
Първото нещо, с което трябва да свикнете: няма лост на автоматичната трансмисия. Превключвателят се намира горе вдясно зад волана. Натискаме спирачката, превключваме на D. Не се случва нищо. Автомобилът обаче е стартирал. Внимателно натискаме педала на газта и колата потегля. Вероятно няма да го чуете, но ще го усетите. Тихо, плавно, без придърпване – ID.3 потегля. Насочвам се към отсечката с остри завои на тестовата писта. До 30 км/ч електрониката издава звук, подобен на космически кораб от „Междузвездни войни“. Чуват го обаче предимно хората на тротоара. Отвътре? Нищо. При висока скорост шумът за околните е подобен на този на бензинов двигател.


Хората от VW отново са заложили на задно задвижване при ID.3 (електромоторът е разположен на задната ос). 204 к.с., 310 Нм максимален въртящ момент. От място ID.3 ускорява за 3,4 секунди до скорост 60 км/ч. Без да сме взели хронометър, имаме усещането, че 100 км/ч ще бъдат достигнати след 8 секунди. Аз ускорявам до 150 км/ч, а при темпо 160 км/ч електрониката се намесва в полза на щадене на батериите. Можете да избирате между различни режими на движение, като шефът на отдела за разработка Франк Велш (55) предпочита да кара в режим Sport, като тогава настройката на ID.3 става осезаемо по-стегната. Велш все пак е доста добре запознат с автомобила. Когато се возим заедно, пръстите му преминават през 10-инчовия основен монитор, пред водача на волана има втори дисплей, който показва скоростомера, енергията, по избор навигацията и др. „Здравей, ID.3, закарай ме вкъщи“ остава без ехо. След една секунда гласът казва „окей“, и започва движение по маршрута. Може би всичко изисква време за свикване, но преобладава усещането, че седим в модерен автомобил. А иначе? Стегнати седалки (малко повече странична опора щеше да е по-добре), нови платове за тапицериите, задна седалка за двама възрастни или три деца, четири дръжки на тавана, стъклоповдигачи, мигачи, чистачки, бутон за аварийните светлини – всички те не са нови изобретения. Седя (1,80 метра) удобно на задната седалка, страничните прозорци се смъкват до оставане на 2 см, подът е леко повдигнат, тъй като под него са разположени батериите. Багажникът с двоен под е с вместимостта на Golf (385 литра).


ID.3 носи голям товар – той трябва да успее да убеди Германия за масовото преминаване към електрическа мобилност. Моделът е CO2 неутрален и се произвежда без вредни емисии. Ако клиентът избере уолбокс (при VW 800 лева за 11 кВт) с екологичен ток, то автомобилът му ще остане CO2 неутрален. За бившия шеф на концерна Херберт Дийс (61), без който този автомобил нямаше да съществува, това е началото на трансформацията. ID.3 ще стане символ на бъдещето на концерна. Автомобилът представлява един голям план. 11 милиарда евро са инвестирали хората от VW в своето електрическо бъдеще, 33 милиарда евро – целият концерн. Ралф Брандщетер (51), новият CEO на марката VW, работи с Дийс и с екипа от две години по проекта ID. Сега като шеф Брандщетер ще носи още по-голяма отговорност. И се чувства на правилния път: ID.4, все още маскиран, скоро ще се появи – Tiguan на утрешния ден. „Искаме да създадем доверие – казва Брандщетер – за ID.3, за бъдещите електромобили.“ Това ще стане, когато клиентите вече са в електромобилите. Новият CEO е наясно какво е мнението на германците за пробега и инфраструктурата на зареждане. „Хората се заглеждат по автомобила – казва той. – Този автомобил ще се наложи.“ Брандщетер започва на 15-годишна възраст да учи за шлосер при VW. По-късно финансира следването си чрез трисменна работа на конвейера, като се учи от Лопес, Пийх, Винтеркорн. Самият той обича промяната. Има и по-лоши идеи от това да го направят шеф.
ИЗВОД
ID.3 е практичен и приятен автомобил. Който го кара във всекидневието – както се случва на мнозина с модели на VW – няма начин да не се замисли, когато се качи отново в бензиновия си или дизелов автомобил. Може би това, което сега ще напиша, звучи жестоко: това, което днес ни изглежда без алтернатива, вече не е съвсем така. Автомобили като ID.3 показват, че има бъдеще. За автомобилите.