На пръв, бърз поглед синият Golf „четворка“ с познатия вид тип „вълк в овча кожа“ не е нищо специално. Но задницата с двата ауспуха, буквата R, числото 32 и стилизирания кариран флаг сигнализират за спортните амбиции на този „мега Golf”. И отвътре педалите и скоростният лост от алуминий подсказват, че този Volkswagen е специален. Настаняваме се на удобните седалки и поглеждаме към разграфения до 300 км/ч скоростомер. Дали не е малко прекалено за Golf?

Отлична комбинация между спортно и комфортно пътно поведение
Не и при R32. Все пак той разполага с 241 к.с. (177 кВт), ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,6 сек и вдига 250 км/ч – сериозно постижение за компактния клас. Завъртаме класическия ключ за запалването и събуждаме шест ръмжащи гърла. Преместваме скоростния лост в положение D и потегляме. Окачването е стегнато, каросерията е разположена с 2 см по-ниско, отколкото при серийния Golf и въпреки това няма да се чувствате като на лагерна количка при движение по лош път. Предната ос с двойни триъгълни носачи и окачване тип McPherson, както и многораменното задно окачване с ковани двойни носачи и напречни носачи обещават динамично пътно поведение. Затова настъпваме газта. „Шестакът“ звучи сонорно, приятно, без акустично натрапване, но достатъчно изразително, за да накара шофьора да се усмихне.

Модел с огромен потенциал
Идва ред на завоите: кормилното управление е директно и машината следва прецизно траекторията на завоя. 18-цоловите валяци, дебели 225 мм, „захапват“ асфалта, а 4х4-задвижването (естествено, с Haldex), oсигуряват прекрасно сцепление – като 61,8% от тягата отива към предната, а 31,2 – към задната ос. Но при твърде рязка промяна на посока или „затваряне“ на завоя „бутането“ на предницата не е чуждо на този компактен модел. Прекрасна работа вършат яките спирачки с 334-милиметрови дискове отпред – същите като при Passat W8. VW Golf R32 е убийствено, впечатляващо бърз – като не крие загадки за водача си. Първоначално трансмисията беше 6-степенна ръчна, а след 2003 моделът получи автоматична с два съединителя, която сменя шестте си предавки без прекъсвания в тягата. Именно тази модификация „поизпотихме“ по серпентините и останахме наистина въодушевени.

В сравнение с Golf GTI историята около създаването на първия Golf R е почти скучна. Разработката му се осъществява с благословията на всемогъщия бос на VW Фердинанд Пийх, който иска да направи нещо запомнящо се в края на своето управление. Ето защо Golf R32 разполага с много технически „гъдели“, които радват всеки запален почитател на техниката от Волфсбург.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ОЩЕ ОБЯВИ ЗА УПОТРЕБЯВАНИ VOLKSWAGEN GOLF IV
Солена цена
Сред тях например е 3,2-литровият 6-цилиндров двигател, който се използва и за VW Phaeton и разполага с два разпределителни вала и 24 клапана – за началото на хилядолетието това бяха високи технологии. От R32 първоначално трябваше да бъдат направени само 5000 екземпляра, но компактният спортист намира много фенове в САЩ и така е решено от конвейера да слязат още 7000 бройки. Те на са били евтини – навремето цената на модела е била 31 950 евро (ок. 64 000 лв.) и в нея са били включени екстри като автоматичен климатик, сензор за дъжд и ксенонови фарове. В наши дни изобщо не е лесно да откриете Golf R32 в добро състояние и без тунинг. Най-ценени и най-търсени са версиите с четири врати и DSG. Според слуховете от тази комбинация е имало само два автомобила – единия за г-жа Пийх, а другия – за тестове.