2017
Вероятно това е най-бързата трансформация в историята на бусовете: новият Crafter още не е стигнал до шоурумовете, а вече е готов за къмпингуване! Как става? Човекът зад проекта, Ханс Хануш, продуктов мениджър в Knaus, определя Crafter като „крайъгълен камък”. На хората от Knaus още през есента на 2016 г. спонтанно им идва идеята да превърнат новия „товарач” на VW в кемпер. Малко преди това производителят и на лекотоварни автомобили вече е завършил пресснимките и е направил тест-драйв за избрани журналисти. Но какво е впечатлило хората от Knaus? Същото, което и нас в първите тийзъри. „На сигурността е обърнато сериозно внимание”, казва Хануш. Многобройните асистиращи системи са имплементирани тук: асистент за следене на лентата, адаптивен темпомат, асистент за ремарке, асистент за паркиране и излизане от паркоместа, както и асистент за страничен вятър.
Много място за готвене и голяма баня в центъра
А дизайнът? На този въпрос прототипът отговаря сам. За хората от VW е била важна приликата с Т6. В Knaus също са работили в тази посока („Разбира се, това е почит към Bulli”) и са дали на Crafter лак в два цвята – черен и бял от оригиналната гама на буса. Тази идея е като ретроспекция към Т1 от 50-те и 60-те години – които обаче не се пренасяли „двуцветната идея” и в интериора. А името на новия модел? Да го кажем така: то е по-скоро специално, отколкото традиционно. „Saint & Sinner (бел. ред. – „светец и грешник”) се наложи като най-доброто от три предложения”, споделя Хануш. Логото с дяволските опашка и рогца и ангелските крила се намира на много места по каросерията отвън, на горните шкафове – и дори на разделителната стена за душа в просторната баня. Saint & Sinner е един от малкото кемпери, в които почти дървени елементи (или тяхна имитация) отвътре.
Който реши да подремне, няма да сгреши
Но кой би бил достатъчно смел, за да купи нещо подобно? Не само по-млади клиенти, смята Хануш. „Искаме да бъдем атрактивни за хората с жизнен опит, но останали млади по дух. И които не се срамят да го покажат.” Некомомформисткият кемпер обаче трябва и да демонстрира, че като дом на колела Crafter не е бюджетно решение. „Колкото са красиви линиите на VW Crafter, толкова трудно беше вътрешното оформление”, казва Хануш. Защото аеродинамиката е причината бусът да не бъде еднакво широк навсякъде. Задницата е цели 8 см по-тясна от предницата, което не е проблем при надлъжни отделни легла. Но дали отделните легла се вписват в един Saint & Sinner?
Затова е решено: напречно легло, широко 1,45 м. И фини разширявания, за които Ханс Хануш обещава, че няма да причиняват смущаващи шумове от вятъра. Преди всико те гарантират нужната дължина на леглото – 1,94 м ще бъде тя при по-късна серийна версия. Такава ще бъде изложена на Caravan Salon в Дюселдорф – и няма да бъде Saint & Sinner. Защото Knaus иска да запази тази линия за друг модел на базата на Fiat Ducato.
Извод
Ясно е защо Crafter буди симпатиите на хората – той разполага с опции за сигурността и навигацията, каквито много купувачи познават от своите леки автомобили за всеки ден. Дори и Saint & Sinner да не влезе в серийно производство, той събужда желание за нещо ново – защото демонстрира на какво е способна смелостта към цветовото оформление и модерните материали в интериора.