БАНИЧАРКИ! Да, тези автомобили често биват наричани с това име (макар то да не звучи много приятно). Всъщност защо? VW Caddy и Peugeot Partner Tepee са приятелите на спокойния живот. Нещо като обратното на суперспортистите. В тях можеш, без да сгъваш нищо, да натовариш всички покупки от Ikea, а за тази цел не ти трябва автомобил със спортно окачване и големи джанти. А „баничарка“! Затова хайде да се повозим! Но в кой модел? В (почти) новото VW Caddy или в свежия Peugeot Partner Tepee? Ние ще ви разясним въпроса.
ТОВА ПРЕДЛАГАТ
VW е подложил Caddy на освежаващ фейслифт. Причината е повече от ясна: новият Touran е на пазара и затова по-изгодният брат от лекотоварното отделение не трябва да изглежда стар. В нашия тест Caddy участва с 2-литров TDI агрегат с напълно достатъчните 102 к.с., ниво на оборудване Trendline и с пет места. Caddy печели дуела на багажниците срещу Partner. При нормално положение на седалките в модела от Волфсбург се побират 750 литра, а при повърхност без седалки – 3030 литра. Имате ли други въпроси, скъпи родители? О, да, какво става с Peugeot: 505 литра с всички седалки и 3000 литра без тях – само с две места. Partner също участва в сравнителния ни тест с дизелов агрегат, неговият обем е по-малък, но затова пък мощността му е по-голяма: 1,6-литровият мотор е със 120 к.с.
ТАКА СЕ УПРАВЛЯВАТ
VW е с цял мост и листови ресори на задната ос. Личи ли му? Да! При преминаване през дълги неравности VW прави впечатление на прекалено меко возещ. Резултатът: при бързо движение през неравности на пътя автомобилът подскача отзад. Вероятно няма да ви се наложи да карате бързо с такъв модел, но пък всеки от нас е бил свидетел на такива изключения. Спонтанно си помисляме, че при VW има само нов асфалт на тестовата отсечка. Peugeot определено се справя по-добре в това отношение. Благодарение на винтовите си пружини на задната ос Partner притежава по-балансирано окачване, стига да не беше това леко тропане на предната ос, което ни е познато и от други модели на марката. Въпреки това: даваме първата си похвала за окачването на Peugeot, а VW получава утешителна награда.
Работният обем на двигателя не може да бъде заменен от нищо друго освен от работен обем на двигателя. Caddy притежава 400 куб. cм повече и това му личи. Моделът позволява каране без често превключване на предавките, усеща се по-еластичен между 1000 и 2000 оборота. За нас това обаче няма никакво значение: ние седим в просторен модел, а не в състезателен автомобил, необходима ни е цяла вечност за спринта от 0 до 100 км/ч (13,2 секунди), но пък се радваме на ниския разход на гориво от 5,1 литра. Peugeot си позволява въпреки своите 18 к.с. повече само 0,1 литра допълнително на всеки 100 километра – „французинът“ обаче има други два проблема. Първият е малкият работен обем на двигателя от 1,6 литра.
Така при модела на Peugeot трябва често да превключвате предавките, за да поддържате високи обороти. А проблем номер две се нарича трудното превключване на трансмисията. Особено при преминаване от трета на четвърта предавка ви е необходима сила, за да преместите скоростния лост. Това, че VW побеждава в раздела за динамика, се дължи и на спирането. 36,5 метра спирачен път от 100 до 0 км/ч са много прилично постижение. Peugeot се нуждае от почти 2,5 метра повече: 38,9 м. Между тези два резултата обаче има цели светове – както на пистата, така и на пътя. Ах, да, за малко да забравим най-важното: темата за каросерията.
Именно заради това хората си купуват подобни „баничарки“. В този раздел Caddy има преднина от девет точки. VW прави впечатление на по-просторен, по-голям и се усеща повече като лек автомобил, отколкото като лекотоварен.
Позицията му на седене е по-ниска, багажникът – много по-голям, а впечатлението за качество с меките пластмаси в интериора – по-добро. Необходимо е само да погледнете снимката от кокпита на Peugeot, за да разберете: много пластмасови повърхности, които на всичкото отгоре не изглеждат никак скъпи. Поради липсата на възможност за регулиране на височината на предната дясна седалка спътниците на водача няма да се чувстват особено комфортно. Големият брой поставки в покрива увеличава товарния капацитет, но ние предпочитаме да натоварим всичко долу, а не над главите си.
ТОЛКОВА СТРУВАТ
На хартия двата модела са доста близо един до друг. В тестовото оборудване Caddy струва 40 833 лева, а Partner Tepee в ниво на оборудване Outdoor е по-изгоден – 35 763 лева. Ако с оглед на близкия резултат не сте решили кой модел да изберете, то цената може да ви помогне. Други въпроси?
VW CADDY: ВИСОКОТО КОМБИ Е ЛЕКИЯТ АВТОМОБИЛ СРЕД ЛЕКОТОВАРНИТЕ
- Вадите задните седалки и право към Ikea: максималната вместимост на багажника е 3030 литра.
- Типично за VW: изчистен, солиден кокпит. Но навигационната система (2408 лв.) е разположена твърде ниско.
- 2-литров TDI мотор със 102 к.с.: комбиниран с 5-степенна механична трансмисия 5,1 л дизел.
- Добра странична опора на седалките, но разочароващо меки тапицерии за един VW.
- Има място за дългучи: Иво е висок 1,90 м и разполага с достатъчно място за краката и главата на задната седалка.
PEUGEOT PARTNER TEPEE: „ФРАНЦУЗИНЪТ“ НЕ ОПОЛЗОТВОРЯВА ДОБРЕ ПРОСТРАНСТВОТО СИ
- Вадите три седалки и ще натоварите до 3000 литра багаж. Но 505 литра в нормално състояние не е много.
- Подредено арматурно табло, навигационна система (2142 лв.) на нивото на погледа. Изглежда обаче като лекотоварен модел.
- 1,6-литров HDI двигател със 120 к.с.: комбиниран с 6-степенна механична трансмисия 5,2 л дизел.
- Отпред е по-тясно в сравнение с Caddy, седалките са с прекалено тънки тапицерии, пластмасата изглежда евтина.
- Интелигентно предложение: на задните седалки е по-просторно – има дори масички.
Извод
Новият VW Touran е не само значително по-голям, но и сериозно подобрен спрямо своя предшественик. Моделът от Волфсбург предлага изключително много място и се управлява като лек автомобил. Ренесансът на вановете може да започва…