VW BEETLE СРЕЩУ „КОСТЕНУРКА”

New Beetle е мъртъв, да живее още по-новият Beetle. За празника го срещнахме с неговия „дядо”, набор 1951 г. Когато Beetle се наричаше „костенурка”


18
апр.
2017

„По-нахален, по-динамичен, по-мъжествен“, пише в прес-релийза на  Newest Beetle. За сравнение навремето за костенурката бе разпространявано следното „икономичен, надежден, прилежен”, а рекламата гласеше: „Сигурни сте, че получавате нещо добро“, или: „Има неща, на които можеш да разчиташ.“ Тези неща бяха важни при големия образец. Мъжествен? Всеки бе такъв. Нахален? Вероятно децата на съседите. А който търсеше динамика, се возеше на увеселителното влакче.

Разбира се, че знаем: моделът Beetle който в никакъв случай не иска да бъде модерен автомобил, е старата „костенурка“ със задно разположения боксерен двигател с въздушно охлаждане.  На това ни научи и последният New Beetle от 1998 г., един маскиран VW Golf. Тук става дума само за имидж, за претворяване на старото. Така погледнато не би трябвало да сме особено впечатлени от факта, че второто поколение на този ретроавтомобил ще бъде по-добро. Основните въпроси са: дали е и по-модерно? С потенциал да стане култов? Дали прилича на старата „костенурка“? Основната линия е от 1951 година. Сравнително близък до оригинала от 1938 г с двойно задно прозорче. Кръгъл, семпъл, червено-кафяв, напомнящ за лишенията от следвоенните години. Автомобилът е куул единствено през зимата, когато вътрешната страна на прозорците му се покрива с лед. А по онова време на хората им е писнало от всякакъв култ. Какво ли щеше да бъде, ако тези хора можеха да видят Beetle от 2011 г.? Без съмнение щяха да разпознаят далечния роднина. Калниците, предницата – те носят чертите на „костенурката“, но размерите и останалото? Но кривото огледало? А не би отгоре му да е сядал някой слон? Новият модел е с 21 см по-дълъг, с 27 см по-широк и с 6 по-нисък, или с други думи: с дължината на тогавашния Opel Rekord и по-широк от тогавашния Mercedes 300. Доста по-висок и от стария New Beetle, който е с 15 см по-къс и с 8 см по-тесен. Пропорциите: с дълга предница и нисък покрив, повече спортен автомобил, отколкото Volkswagen (народен автомобил). „Препратка към дизайна на автомобилния зародиш на целия концерн“,  пише в прес-текста. Тоест модерна нотка и малко от „костенурката“. Дали тази комбинация се е получила по-успешна от случая с предшественика? Отговорът: въпрос на вкус. Що се отнася до респекта на улицата, нещата са стабилни. С тази широкоплещестата си и приведена осанка моделът прилича повече на американски модел, отколкото на „костенурка“. Автомобилът прави впечатление на по-висококачествен, с по-вертикално предно стъкло, излъчва лукс с оборудването си и предлага по-голям багажник. И тъй като под ламарините му се крие Golf VI, а не Golf IV, моделът обещава повече. Нашият топ Beetle в спортна версия с турбомотор с 200 к.с. се усеща като Golf GTI, само че с пропорциите на Coupé. Разбира се има и по-разумни версии – например 1.2 TSI със 105 к.с. за 16 950 евро. Същевременно се представя съвсем зряло, по-като сериозен от преди. Намигването с око на предишния New Beetle тук липсва, неговата шеговитост вече е изиграла ролята си. А как стояха нещата навремето, когато „костенурката“ се учеше да ходи? В онези години в автомобилите не е имало време за хумор – хората са имали други грижи. Водачите на «костенурки» се радват на респект и през първите години, тъй като карат автомобила-мечта на още по-скромно моторизираното мнозинство. Вместо да чакат на дъжда на спирката или да пърпорят с мотопеда, те се движат със 105 км/ч  в пестеливо отоплена, покрита в тапицерии от плат частна кабина, която е пригодена за всекидневието и за пътуване, като автомобилът с въздушно охлаждане не прегрява при изкачване на баири. Навремето това се е равнявало на 100 к.с. повече. Двойно задно стъкло, предното стъкло плътно пред носа, но седалките с възможност за „регулиране по време на движение“, както пише в проспекта. Отзад работи 4-цилиндров мотор с 25 к.с. Управлението притежава прецизността на корабен рул, а поддържането на правия курс на старите диагонални гуми е доста трудна задача. Допълнително задницата доста танцува в завоите. Спирането означава автоматично свиване в най-различни посоки. Освен това има доста скромно място отзад (типично за „костенурката“), най-лошия обзор (също класическо) и бутон за стартиране (навремето остарял, а сега отново на мода). Нека си признаем честно: повече от „костенурката щеше да ни дойде в повече.

 

ИЗВОД

Нека си зададем въпроса: необходимо ли е да се подражава на „костенурката“: Аз личо се радвах, когато свършиха времената на моята “костенурка“: най-накрая щях да карам истински автомобил.  Причините за ренесанса на Beetle се крият в САЩ. Там от самото начало моделът е невероятно висок култов статус. Тъй като е неразрушим и защото изглежда толкова странно. В Щатите Beetle ще намери много приятели – също както и своите предшественици. В Европа? Определено ще се сдобие с нови фенове. Все пак е един наистина добър автомобил.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

Volkswagen ExportModell

4-цил. боксерен двигател, въздушно охлаждане, отзад надлъжно • два клапана на цилиндър • работен обем 1131 куб. см • мощност 18 кВт. (25 к.с.) при 3300/мин • макс. въртящ момент 67 Нм при 2000/мин • задно задвижване • 4-степенна трансмисия • гуми 5.00-16 • Д/Ш/В 4070/1540/1550 мм • междуосие 2400 мм • 0–100 км/ч за 50,0 сек • максимална скорост 105 км/ч • обем на резервоара 40 л • разход на гориво (данни на производителя) 7,5 л/100 км • CO2 178 г/км

Цена (1951): 5400 германски марки

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

VW Beetle 2.0 TSI

4-цил. двигател, турбо, отпр. напречно • 4 клапана на цилиндър • работен обем 1984 куб. см • мощност 147 кВт. (200 к.с.) при 5100/мин • макс. въртящ момент 280 Нм при 1700/мин • предно задвижване • 6-степенна DSG трансмисия • гуми 235/45 R 18 отпр./отз. • Д/Ш/В 4278/1808/1486 мм • обем на багажника 310–905 л • 0–100 км/ч за 7,5 сек • максимална скорост 223 км/ч • обем на резервоара 55 л • разход на гориво 7,7 л А 95Н • CO2 179 г/км

Цена: 27 100 евро 

Още по темата

Card image cap
Колите с най-яки спойлери: Bentley Continental GT3

14
февр.
2018

По-голямо налягане на притискане и по-добра позиция на пътя: това са целите на задните спойлери на автомобилите. Някои модели обаче са наистина внушителни - ще ви покажем "класация" ни

Card image cap
Най-странният кемпер на сезона

14
юли
2016

Дяволски бързо и донякъде високопроходимо – това е Audi RS Q3. Но може ли надуваемата палатка да го превърне в талантлив кемпер?

Card image cap
Клубът на супербързите: 73. Weineck Cobra

24
юли
2017

Ако искате да влезете в клуба на най-бързите автомобили, то моделът трябва да вдига поне 480 км/ч! Преглед на 73-те най-бързи и ексклузивни автомобили на света.

Card image cap

В последния брой:

Архив >