VW Beetle и 1999 г.: „костенурката“ за @-поколението

Всичко започна с Käfer, а кръгът се затваря с Beetle. “Най-германският” от всички германски автомобили най-после има наследник.


13
ное.
2016

Какво виждаме, когато го погледнем? Какво ново усещаме, различно от всичко, което сме изпитвали вече половин век? Нахлуват ли спомени от дълбините на съзнанието ни, които свързваме с картини от живота?

Вероятно ще се сетим за култовата фраза „От децата стават хора, от момичетата – булки”, позната от реклама през 50-те години на миналия век. Може би трябва да добавим: „…а от Käfer – Beetle”. Промяната е огромна и далеч не е свързана само със сервоуправлението на волана, централното заключване, антиблокиращата система на спирачките… и добре работещото отопление (най-накрая!). „Костенурката” е продадена в 21,5 милиона екземпляра и си извоюва мястото на национален символ на Германия. Новият Beetle сякаш демонстрира, че новите германци са същите като старите… или не съвсем?

Какво общо имат старите шофьори на Käfer с новото @-поколение с лаптопи, смартфони и пиърсинг навсякъде по тялото? Знаят ли „високотехнологичните” младежи какво е фуста, джаз или джинси? Кой е играл ролята на Джеймс Бонд в първия филм от поредицата за шпионина? Или кой пее Youve Lost That LovinFeelin ? Та те дори не познават личности като бившия футболист Уве Зелер, не са яли готова храна от консерва и не са опитвали традиционен сладкиш със сини сливи! @-поколението е силно потребителски настроено в почти всяка сфера от живота си, но е твърде обезличено. Но какво от това? Трябва ли младите и прагматични водачи на Beetle, които са израснали с електронните медии от телевизия до Интернет, да познават добре историята, поне на собствената си страна? Нужно ли е да знаят кои са „прадедите” на автомобилите си и трябва ли да почитат Käfer, за да обичат Beetle? Или поне да са слушали „Бийтълс”?

Там, където при Käfer беше моторът, сега е багажникът на Beetle. И в новия, и в стария модел пространството за товар е малко.

Там, където при Käfer беше моторът, сега е багажникът на Beetle. И в новия, и в стария модел пространството за товар е малко.

По тези въпроси има многобройни мнения. Един от тях идва от Dr. Oetker и също датира от 50-те години на миналия век. Той гласи: „Една жена се вълнува от два въпроса в своя живот – какво да облече и какво да сготви”. Например разтворима супа – какво й е лошото, от една страна е евтина, а от друга – практична. Също като Käfer, който е нещо като разтворима супа, но с четири колела. Да не си кривим душата – той не е бил нищо особено от гледна точка на техниката, но въпреки това успява да се превърне в превозно средство на целия свят.

Точно това трябва да се припомни на живеещата на бързи обороти нова генерация, която изпитва перманентен страх да не изпусне някое „суперяко” парти. А може би не е нужно – защо да си припомня за някогашния автомобилен производител Borgward, за Конрад Аденауер, за Вили Бранд или за касетофоните на Grundig? Защо им е всичко това, щом само с натискане на мишката за по-малко от 20 секунди могат да стигнат до Тимбукту? Защо трябва да се натоварват с 50-годишна история?

Логично замислен е багажникът на Beetle, в който влиза само един сак за пътуване – повече на младата генерация не й трябва. При новата „костенурка” товарният отсек се намира в задната част, а при старата – отпред. Käfer сякаш напомня за сурова сива епоха, в която хората са комуникирали с помощта на папирус и са бързали да се приберат навреме за предаванията по радиото и телевизията. Тогава VW-то е било масов автомобил за хората, които не са имали достъп до Интернет и вероятно не са подозирали, че такова нещо ще съществува.

@-поколението обаче в никакъв случай не търси масова, още повече – „народна” кола. Какво да правим тогава? Да вземем Golf, да го облечем в постмодернистична дреха и да го означим като продукт на mass customization, т.е. направен специално за клиента, но същевременно в масово производство – защото във все по-късия цикъл на живота на стоките индивидуализирането според нуждите на потребителя започна преди много време. Seiko предлага 3000 модела часовници, Philips – 800 различни телевизора, Levi’s – 400 вида дънки,  а концернът VW има толкова различни типове коли по целия свят, че сякаш за нови място в палитрата няма.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
Ford Capri III

1
авг.
2018

Card image cap
Тези красиви олдтаймери навършват 50 години – Opel Rekord C

8
мар.
2016

През 1966 година са създадени едни от най-въодушевяващите автомобили, от Alfa Romeo Spider до Pontiac GTO. Тази година тези красиви класики навършват 50 години!

Card image cap
Shooting Brake – елегантните „двувратки“ със задница на комби

25
ное.
2016

Shooting Brake въодушевяват с комбинацията между елегантност и практичност. А най-силно внимание привличат уникатите, независимо дали са Jaguar XJS или Porsche 944. Преглед на най-красивите модели

Card image cap
Volvo Amazon: кораво като шведска стомана

5
ное.
2016

Стар „швед“: Volvo дължи добрата си слава преди всичко на класики като Amazon. Някои шофьори и днес използват екземпляри от тези модел за всекидневни автомобили

Card image cap

В последния брой:

Архив >