2024
Космическото пътешествие на колела – преди години също и в Европа, това бе една много гореща тема. Помним Chrysler Voyager, Renault Espace, Opel Zafira в първоначалната форма на модела или пък Volkswagen Touran. Междувременно всички тези космонавти катастрофираха болезнено. Реално само двама астронавти успяха да оцелеят в орбита – Mercedes V-класа/EQV и VW Multivan/ID.Buzz. За това пък в Китай този сегмент е огромен. Защото докато при нас вановете се асоциират по-скоро с памперс бомбардировачи, или пък с така наречените „Soccer Men“, мъжете, които карат дечицата на тренировки до стадиона, в Азия това е абсолютната алтернатива на лукса. Който цял ден виси в задръствания, без значение дали в Сеул, Токио, Шанхай или Пекин, за него в един момент дори S-класата започва да му се вижда твърде тясна и все повече цени свободното пространство, като истинска и реална ценност. А сега постепенно тези автомобили започват да прииждат също и при нас. Докато VW и Mercedes все още разсъждават как биха могли да посрещнат този нов тренд, от Lexus вече ни докараха подобен шлеп. Volvo също обмислят темата, а ето че първите китайци вече акостираха. Представяме ви Voyah Dream, автомобилът-мечта на китайските бизнесмени, произвежда се от Dongfeng и е на път да покори Стария континент. На първо време ще стартира в Швейцария, но по-късно през годината ще се предлага вече и в Германия. Ние стигнахме до първия екземпляр, успял да се добере до Европа. Ще го разгледаме по-внимателно и ще направим една първа разходка с него. Но преди да се качим на борда, само няколко думи на тема форма и формат. Както всички други ванове, това тук също си е един голям сандък, и съвсем не изглежда толкова футуристичен, както колите на X-peng или Zeekr, каквито в момента имат премиера в Китай. Но най-важното в случая е, че този ван е гигантски. Междуосието е 3,20 метра, а дължината 5,32 метра. В сравнение една Mercedes S-класа с дълга база, изглежда просто малка и скромна. В купето има място за три реда седалки, великански багажник и естествено мегаломански монитор. Всичко това ще проверим сега заедно, така че качвайте се, започваме първото тестово шофиране с Voyah Dream.
Ето че изминаваме първите метри с Voyah Dream и логично тази кола е направено по-скоро за да седиш отзад, но включително шофьорът тук се чувства добре позициониран. Имаме огромен екран, какъвто притежават вече почти всички китайци. Зад него в случая се крият три самостоятелни дисплея, които са обединени под общо стъкло. Голям монитор зад екрана, тъчдисплей в средата и самостоятелен тъчскрийн за пасажера до водача. Преди малко си поиграх с мониторите и мога да ви кажа, че и тук отново са налични типично китайски функции, които в този си вид се срещат единствено в Поднебесното царство. Така например имаме режим, наречен „Парти“, с който може да си записвате Караоке видеа по време на пътуване. Наличен е бебешки модус, когато паркирате колата и напълно съзнателно желаете да оставите детето си в колата. В случая климатичната система леко повдига градусите, така че да се получат уютни 26 градуса по Целзий, прозорците се затварят, вентилацията притихва, така че наследникът да бъде добре и безопасно обгрижван в мобилната детска стая. Но нека сега обърнем внимание на шофирането. То се случва изцяло на ток. Имаме два електромотора със системна мощност от 320 кВт или 435 к.с. и над 500 Нм въртящ момент. И макар че този автомобил е относително едрогабаритен и относително тежък, по този начин той се изстрелва бързо напред. Ускорението от 0 до 100 за 5,9 секунди. И макар в Китай никой да не може да кара толкова бързо или по-скоро това не му е разрешено, с максималните 200 км/ч, тази кола става интересна, включително и за германските аутобани. Така че говорим за висока скорост при пътуване с луксозна совалка на колела. Акумулаторната батерия съответно е предвидена да бъде също голяма, така че удоволствието и радостта да не прекъснат прекалено бързо и да не ползвате ракетата единствено за близки дестинации. Налични са 109 кВтч, това според леко лежерния китайски норматив е достатъчно за изминаване на 482 км. Ако преизчислим спрямо европейската норма, вероятно биха били някъде около 420-440 км. След това – за съжаление – идва зареждането, което става едва със 125 кВт, ще рече, че ще отнеме малко повече време, от 20 до 80 процента за 36 минути, което на мен ми се струва доста оптимистична заявка, с други думи, по-добре е да пътувате в града, да не давате прекалено газ ва магистралата, а вечер у дома колата да включите към уолбокса или в подземния обществен паркинг към зарядна станция.
Ако говорим за самото шофиране, този Voyah Dream определено не е автомобил-мечта за водача, а автомобил, в който пасажерите могат спокойно да се посветят на сънищата си. Всичко е организирано с цел максимален комфорт, всичко е екстремно удобно и буквално обвито в пух. Всичко е постлано като върху облаци, кормилното управление е меко като краве масло, окачването е като локум, тук няма нищо напрягащо, нищо, което би могло евентуално да наруши спокойствието и комфорта на пътниците. Тесен планински проход с много завои тук определено не ми е нужен, но независимо дали Stop & Go в час пик на градския трафик или на околовръстното, тази кола е просто перфектна. Едно действително ефикасно средство за сваляне на кръвното, тук определено няма риск пулсът ви да се учести. На който това му е нужно, просто трябва да избере друг автомобил, защото тук винаги се движите напред напълно релаксиращо, небрежно и без никакъв стрес.