2020
РАЗЛИКАТА ОТВЪН Е само в една буква. Отзад вместо T6 сега пише B6. Зад емблемата обаче се крие много – нов двигател, ново задвижване и бъдещето на Volvo. B6 означава бензинов хибрид. Стартер-генераторът запалва 4-цилиндровия мотор с такава лекота, каквато не сме свикнали да виждаме при Volvo. Истинска културна революция. „Принципно двигателят е нов“, подчертава Луц Щиглер, шеф на отдела за разработка на задвижвания, по време на теста на предсерийния XC90. „Макар работния обем да е същия, при него има по-малко триене, а е и по-икономичен.“ 2-литровият двигател е сериозно оптимизиран за работа с хибридната техника: 48-волтов стартер-генератор, изключване на цилиндри и електрически компресор за варианта с 300 к.с. „По този начин сме се подсигурили за бъдещите норми“, казва Щиглер. B6 е мек хибрид. Стартер-генераторът с мощност от 12 кВт не е достатъчно мощен, че да придвижва XC90 изцяло електрически. Батерията се захранва от двигателя с вътрешно горене – тоест не е Plug-in хибрид. От Volvo възнамеряват да въведат хибридната техника във всички модели до края на 2020 г.
Новото задвижване ни изненада приятно. 4-цилиндровият агрегат работи по-комфортно, звучи като много добре шумоизолиран и има по-високо налягане на впръскване (сега 450 бара), а здравото ръмжене от миналото вече го няма. Най-после двигателите с вътрешно горене на Volvo работят така, както винаги е трябвало. По-слабият B5 (250 к.с., 350 Нм) е оборудван само с един компресор. Допълнителният компресор в по-мощния B6 е електрически вместо механичен. От Volvo обещават, че разходът ще бъде редуциран с 0,7 литра. И двете хибридни задвижвания стартират първо в XC90 и XC60, а по-късно и при другите модели. Цените се повишават с около 1500 лв. спрямо предшественика.
Това ни харесва, а това не
Хибрид без кабел? Няма никакъв смисъл! От Volvo обаче най-после заменят шумните 4-цилиндрови двигатели с нови, модерни задвижвания. Любопитни сме дали новият електрически елемент ще пести гориво по време на теста.
Volvo XC90 B6
Двигател 4 цилиндъра, турбокомпресорен , отпред напречно • Работен обем 1969 см3 Мощност 220 кВт (300 к.с.) при 5400 об/мин • Макс. въртящ момент 420 Нм при 2100 об/мин • Задвижване 8-степ. автоматик/двойно задвижване • Д/Ш/В 4953/2008/1776 мм • Тегло (празен) 2016 кг • Багажник 708–1874 л 0–100 км/ч 6,5 сек • Макс. скорост 230 км/ч Разход 9,8 л А95Н (WLTP) • Емисии CO2 221 г/км • Цена от 137 340 лв.
Извод
Volvo инвестира много, за да пусне навсякъде хибридната си техника. И всичко това за 0,7 литра по-малко и 1500 лв. допълнително? Нямаме избор – единствено по този начин производителите ще изпълнят нормите за вредни емисии. Все пак новото задвижване е убедително със спокойната си работа, която ни липсваше при Volvo. Висока класа!