Volvo EX90 – този „швед” успокоява

0309
2024

Твърди се, че новият електрически SUV EX90 е не само най-безопасното Volvo досега, но и най-тихото. Първият тест драйв показва, че шведският флагман е доста спокоен.

Слонът има най-дългия период на бременност в животинското царство – около 22 месеца. Volvo определено не пада по-долу. Шведите бяха „бременни” с гигантското си бебе EX90 дълго време; раждането на новия електрически флагман беше отдавна закъсняло и не беше напълно безпроблемно. Дългият пет метра SUV всъщност трябваше да бъде пуснат на пазара в края на 2023 г., но стартът на производството в американския завод в Южна Каролина беше отложен значително поради проблеми с коронавируса и софтуера.

Първите EX90 вече са готови за тест-драйв и ще бъдат доставени от края на годината. Те обаче не са съвсем на нивото, което Volvo иска. Лидарната технология е готова за използване само в ограничена степен, а системата за подпомагане, която е предназначена да предотвратява инциденти на кръстовища, няма да бъде напълно готова в началото на серийното производство. В допълнение, двупосочното зареждане все още има проблеми със зареждането, както и с Apple CarPlay. Volvo остават спокойни и обещават: Ще има актуализация по въздуха за всички клиенти до началото на 2025 г.

Лидарните сензори, монтирани на покрива, които изглеждат така, сякаш EX90 се е ударил по време на игра, имат за цел да издигнат EX90 до ново ниво на безопасност. Те могат да откриват обекти на разстояние до 250 метра и съответно да предупреждават. Важна предпоставка за автономно шофиране.

Volvo EX90: сензори наблюдават кучето

Камери и сензори в интериора следят всяко мигване на водача, посочвайки всяко невнимание или проверявайки дали някое куче не е изоставено. Всички тях заедно, както и с доста на брой умни помощници, шведите наричат ​​своя „невидим защитен щит“, който трябва да направи новото EX90 най-безопасното Volvo досега.

Преди да започнем, няколко факта, които трябва да отбележим: EX90 е първото Volvo, базирано на новата платформа SPA2. Предлага се като пет-, шест- и седемместен, с предно задвижване (279 к.с.) или задвижване на четирите колела (408 и 517 к.с.), както и в трите линии на оборудване Core, Plus и Ultra. Вместо с ключа на колата, луксозната електрическа кола се отваря и пали с вашия мобилен телефон. Има две батерии за избор: със 104 или 111 кВтч.

Ако харесвате настоящия дизайн на Volvo, няма да намерите EX90 за особено грозен. Заради скандинавската изчистеност изглежда, че Volvo е увеличил мащаба на EX30. Елегантният автомобил с голям обем умело прикрива своя петметров формат и затова изглежда много по-компактен в трафика. Volvo също така продължават с клиничната чистота в целия интериор. Всеки квадратен сантиметър е стилно създаден, перфектно изработен и сведен до най-важното.

Около 50 килограма от използваната пластмаса се състои от рециклирани материали, казват от Volvo. Бутоните са напълно забранени, както и животинските кожи; има само бутони на волана. Всичко останало, дори регулирането на огледалото или волана, трябва да се управлява с помощта на вертикалния 14,5-инчов тъчскрийн, което понякога е досадно, защото важни функции са скрити в подменюта. Необходимо е да свикнеш. Базираната на Google система реагира бързо и до голяма степен интуитивно.

Филхармонията в Хамбург на колела

Все пак намираме самотен въртящ се бутон на централната конзола. Той контролира силата на звука на една от най-добрите автомобилни аудио системи след изобретяването на добрия звук. Звуковите ценители могат да се поглезят със системата от висок клас на Bowers & Wilkins за 6000 лв. с 1600 вата от 25 високоговорителя, която в настройката на Dolby Atmos пресъздава вълнуваща Филхармония в Хамбург в интериора на EX90.

Това също е възможно, защото в противен случай EX90 нямаше да успокоява толкова. Една електрическа кола рядко е била по-тиха. Външни огледала без рамки, двойни акустични стъкла, залепени прозорци и килограми изолация позволяват само на шепнещи шумове от вятъра да проникнат вътре.

Конкуренти като IX на BMW или Q8 e-tron на Audi може да са малко по-спортни. Нищо. Кормилното управление и окачването на EX90 са страхотни, отговарящи на успокояващия характер на автомобил, който се чувства като добър приятел още от първия метър.

Уверено координиран, удобен и същевременно достатъчно прецизен за надеждни маневри дори при по-високи скорости. С голямата батерия EX90 така или иначе е стабилен на пътя. Флагманът на Volvo се движи със стоманени пружини стандартно. В нашия тестов автомобил, който струва над 240 000 лв., има опционално адаптивно двукамерно въздушно окачване с контрол на нивото, което повишава пърформънса и комфорта до по-високо ниво. Дори и при 22-цоловите джанти (серийно с 21 цола), EX90 почти не си позволява шум.

В спортния режим въздушното окачване преминава на еднокамерно и също изостря част от сетивата. Разликите обаче са доста незначителни.

За съжаление, част от истината е, че моделът е изключително тежък. Около 2,8 тона шведска стомана във версията Twin Motor Performance, който караме, е шамар в лицето на устойчивостта. Въпреки това 517 к.с. и въртящ момент от 910 нютонметра изстрелват топмодела от място до 100 км/ч за 4,9 секунди, като това, разбира се, ви зарежда с добро настроение. Според Volvo максималният пробег с батерия от 111 кВтч. е над 600 километра. Което не изглежда като преувеличение.

Защо Volvo предоставя само на EX90, който струва поне 167 000 лв., 400-волтова електрическа система? Вероятно се дължи на късното раждане. 800-волтовата технология за по-бързо зареждане естествено се очаква в този ценови диапазон; дори много по-евтините китайски SUV-ове на Xpeng или GWM Wey отдавна я имат. Това означава, че се използват максимум 250 кВт., което не е толкова лошо. Първият тест ще покаже колко дълго този пик на зареждане може да се поддържа постоянно.

Успехът на EX90 така или иначе зависи от други фактори. Желанието за електрически автомобили остава ограничено. Разбира се, Volvo също знае това и е инсталирало „видим защитен щит“ ​​за безопасност. XC90, който всъщност винаги надеждно е пълнел хазната на Volvo, ще продължи да се произвежда поне до 2030 г. и в момента получава обновяване на модела. Сигурното си е сигурно.

Томас Гайгер

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин