2020
Шведската компания за премиум автомобили Volvo Cars призовава правителствата и регулаторните органи по цял свят да преодолеят голямото неравенство в пътната безопасност между силно развитите и развиващите се икономики. Въпреки напредъка, постигнат през последните десетилетия, официалните данни показват значителна разлика в броя на жертвите на пътя между двете категории държави.
Всяка година приблизително 1,35 милиона души губят живота си при пътнотранспортни произшествия. Тази цифра сама по себе си подчертава необходимостта от предприемане на сериозни действия. Данни на Световната здравна организация (СЗО) сочат, че рискът от смърт при катастрофа е повече от три пъти по-висок в развиващите се страни, в сравнение с развитите.
За да се подобри безопасността по пътищата в цял свят, Volvo Cars вярва, че страните трябва да насърчават чрез закон използването на предпазни колани както на предните, така и на задните седалки.
Тази седмица в Стокхолм ще се проведе третата глобална министерска конференция за безопасност на движението, с домакини Швеция и СЗО. Volvo Cars използват тази възможност, за да направят своя призив за действие. На конференцията делегати от над 80 държави-членки на Организацията на обединените нации ще обсъдят стратегическия план за глобална пътна безопасност до и след 2030 г.
„Глобалните данни показват, че има значително неравенство в пътната безопасност“, споделя Малин Екхолм, ръководител на Центъра за безопасност на Volvo Cars. „Тези пропуски трябва да бъдат преодолени не само чрез технологиите, но и чрез създаване и подобряване на глобалната култура на безопасност. Трябва да разберем и да запознаем хората с важността от използването на предпазния колан. А от инфраструктурна гледна точка трябва да се фокусираме върху подобряване на безопасността на уязвимите участници в движението – пешеходците и колоездачите. „
Volvo Cars иска да подпомага глобални инициативи от подобен тип чрез богатия си набор от проучвания в сферата на безопасността, точно както прави в продължение на десетилетия в сътрудничество с правителства, академични среди и регулаторни органи. Пример за това е отварянето на базата данни на компанията през миналата година. Тя съдържа проучвания за безопасността, провеждани и събирани в продължение на години. Можете да ги разгледате тук.
„Volvo Cars има дългогодишна история в подобряването на безопасността чрез сътрудничество с други институции. Това е успешна практика, благодарение на която ние сме лидери в сферата на безопасността“, добави Малин Екхолм. „Създаването на по-добро разбиране за важността и необходимостта от адекватна базисна защита е от решаващо значение. Ние се нуждаем от помощта на ООН и националните законодатели, за да се справим. От Volvo Cars искаме да бъдем част от този процес и да допринесем за неговото реализиране. „
Модерният триточков предпазен колан, представен за първи път от Volvo Cars през 1959 г., е най-важното откритие, спомогнало за повишаване на безопасността в автомобилите. Без него други технологии в сферата стават до голяма степен неефективни: например, ползвата от функцията за автоматично спиране е в пъти по-малка, ако хората в автомобила не носят предпазен колан. Същото се отнася и за детските системи за безопасност, които спомагат за защитата на деца в различна възраст.
И все пак, само 105 държави в света имат закони за задължително носене на предпазни колани както на предните, така и на задните седалки. Затова Volvo Cars апелира ООН да призове законодателите по цял свят да приложат съответната законодателна сила.
Повече от половината смъртни случаи при пътни инциденти в световен мащаб са на колоездачите, пешеходците и мотоциклетистите. Поради тази причина Volvo Cars препоръчва държавите-членки на ООН да съсредоточат разходите, предвидени за пътна безопасност, например върху ясно очертани пешеходни и колоездачни пътеки, отделени с огради за допълнителна защита.
Чрез насърчаване на подобни достъпни и лесни за реализиране промени в инфраструктурата, които да отделят моторните превозни средства от пешеходци и велосипедисти, Volvo Cars вярва, че много животи могат да бъдат спасени.
От 60-те и 70-те години на миналия век данните от реалните разследвания на катастрофи от Volvo Cars са помогнали на шведските пътни власти да направят нововъведения в сферата на безопасността като деформируеми осветителни стълбове, специални огради и пешеходни пътеки, отделени от пътните платна.