2016
БЪДЕЩЕТО НА VOLVO е бяло, дълго е 4,51 метра, кодовото му име е 40.2 – и предизвика въодушевление. Прототип, който привлече огромно внимание при представянето си. И в това няма нищо чудно, шведите атакуват фронтално BMW. „Това е нашият отговор на i3“, казва Томас Ингенлат. От 2012 година германецът е отговорен за дизайна и концепциите – като преди това дълги години е работи за концерна Volkswagen. Също като BMW и компактното Volvo в началото не бе възприето добре от собствения си производител. Единствено Ингенлат и шефът на разработките Петер Мертенс били убедени в тази концепция. Но те успели да въодушевят и останалите членове на Управителния съвет и най-вече шефа Хакан Самуелсон. 40.2 не е просто нов модел – то е олицетворение на пътя, по който ще върви Volvo в бъдеще. Път, който започна през 2010 година. Тогава шведите получиха от новия си собственик Geely пари, много пари, за да разработят моделите на утрешния ден. И така производителят се възроди с напълно нова техника и дизайн.
Първите автомобили от тази фаза като XC90, S90 и V90 вече се движат по пътищата. Много сполучливи машини, но те бяха очаквани – също като серията 60 на идентичната платформа. А с планираното за 2017 година семейство от компактни модели шведите правят още една стъпка напред – за да могат най-сетне да се освободят от вечния Mommy’s Car имидж на комбито 245, което се произвеждаше десетилетия без почти никакви промени. Новите модели на 40 трябва да са готини. И типично шведски. За да разберете колко далеч е готов да отиде Ингенлат, трябва да огледате прототипа 40.2. „Искахме да създадем нещо съвсем ново. Класически хечбек от премиум производител – това вече съм го правил при Audi с първото А3“, казва Ингенлат.
Просто да създаде наследник на актуалното V40? Не е смело, не е достатъчно прогресивно за новия имидж.А също така е и непрактично. При хечбек едно Volvo трябва да запази вертикалните си задни светлини, смята главният дизайнер. Те ограничават широчината на задния капак. Резултатът: спортен език на формите – но и прекалено ниска практичност. „При скандинавския дизайн в центъра винаги е поставен човекът“, допълва Ингенлат.
И затова е оформил компактна лимузина с плавно спускаща се задна част, която позволява вертикални светлини. И докато са изобретявали отново компактното Volvo, те са били толкова смели, колкото никога не им се е случвало при големите модели на марката. „40.2 може да е резултат на нашия Advanced Design“, казва Ингенлат. Advanced Design – при всички производители това е името на отдела, който се занимава с по-следващото поколение автомобили и с бъдещето след 10 и повече години. Смелостта включва и редуциран език на формите. Без извивки, без ръбове в повече – но и без да изглежда скучно: това е майсторско постижение. И все пак във Volvo са копирали малко. Не от Škoda или Audi, а от Saab.

Внушителна – но не и натрапчива: задната част на 40.2 показва как ще се развива Volvo в бъдеще. Естетиката и практичността не бива да се изключват взаимно
Черната предна колона, която трябва да напомня на кокпита на самолет, вече сме я виждали при Saab. „Но ние междувременно сме единственият скандинавски автомобилен производител. Това ни дава свободата да ползваме подобни елементи“, допълва Ингенлат. И съвсем не е лоша идея, че следващото V40 ще се отличава с толкова прогресивен език на формите. Освен това ще се предлага не само с бензинови и дизелови двигатели, но и като Plug-in или с чисто електрическо задвижване.
„Междувременно с проекта се занимават всички“, разказва дизайнерът. Има дори и една вълнуваща новост. Широчината от 1857 милиметра е прекалено голяма за японския пазар, там компактните автомобили не може да са по-широки от 1804 милиметра. 5 сантиметра, това не изглежда много. Но е важно, когато става дума за пропорциите на един автомобил. „Серийният модел ще бъде точно толкова широк, за да не се разводни дизайнът“, казва Ингенлат. Смело, смело – и вероятно точно това, от което се нуждае Volvo, за да може да се развива в бъдеще. Единствената лоша новина при 40.2 е таймингът. Защото ще мине цяла вечност, докато видим този автомобил по пътищата. В края на следващата година първо ще се появи XC40 като компактен SUV. Лимузината е планирана за по-следващата година – а с нея ще стартира и бъдещето на Volvo.

Тясно и високо: 245 е от онова време, когато имаше само слухове, че Volvo разполага с дизайнерски отдел. Практичността беше поставена на първо място

Да, да, дивите 70 години на миналия век: многото хром, вертикалната предна част и напомнящият на произведение на изкуството багажник на покрива днес са се превърнали в култ
Извод
Volvo – години наред това бяха автомобили, с които мама ходеше на пазар. Сигурни, солидни, големи. В бъдеще това ще се промени, въпреки ясния скандинавски дизайн Volvo иска да предлага по-готини автомобили от германските премиум производители. И като се има предвид последователността, с която шведите са се заели с работата си – могат и да успеят.