2023
Volvo 262C Solaire… Не сте чували за него? И ние не бяхме. Това е нормално, защото става дума за нещо изключително рядко, но не и толкова неизвестно, тъй като дори Volvo споменава за него в своя медиен сайт. А щом Volvo говори за това, то е защото тук става дума не за любителска преработка, а за напълно официален модел!
Ясно заявената цел на серийно произвежданото масивно купе 262C (което би трябвало да послужи като база за новия проект), с неговия бароков стил, напомнящ за някои американски автомобили от онова време, е да съблазни елитната клиентела в Нова Англия или Калифорния. И това се потвърждава от самата практика, тъй като основната част от 6622-те екземпляра на бутиковото Volvo 262C (1977-1981), ръчно изработвано от Pininfarina, е продадена именно в Щатите. И по-точно в Калифорния, където модата на кабриолета никога не е спирала още от самото изобретяване на автомобила, благодарение на особено приятния климат в почти всеки ден от годината.
Идеята за кабрио версия на 262С идва от офиса на Volvo в Северна Америка, който обединява усилията си с калифорнийска компания, ангажирана с проучването на пазара и организиране на производството на въпросния модел, известен още като Volvo 262 Solaire (от френската дума „слънчев“). Отвъдокеанското дъщерно дружество на шведския производител действа предпазливо и първоначалната цел е доста умерена: изработката на 50 екземпляра, които да бъдат продадени само на отбрана клиентела за проучване на пазара. Но въпреки скромните амбиции, в крайна сметка са направени само 5 броя, което обаче в никакъв случай не е свързано с липса на интерес (Volvo със сигурност може да намери 50 клиенти за такъв автомобил), а поради недостатъчна защита на пътниците в случай на преобръщане. Една прекалено сложна преработка на каросерията за вграждане на всички задължителни системи за безопасност би излязла твърде скъпа само за 50 автомобила.
От петте прототипа, направени през 1981 г., са оцелели 4: едният е част от музейна експозиция в Швеция, другият принадлежи на белгийския автолюбител Ги Вермант, който го пази в своя частен музей, третият продължава да се използва някъде в Канада, а последният допреди десетина години се намира в Норвегия (все още с оригиналните регистрационни табели от щата Орегон), като през 2013 г. е продаден за 30 000 долара на щастлив частен колекционер. Неотдавна стана ясно, че автомобилът вероятно отново ще бъде предложен на търг. Това значи, че всички заклети фенове на шведската екзотика, включително и тези в България, биха могли да притежават един невероятен, много рядък и луксозно оборудван представител на марката Volvo.