2017
ПРЕДИ 22 ГОДИНИ СИ КАЗАЛИ: „Когато Нилс навърши 18 години, ще получи автомобила“, спомнят си Свен и Корнелия Шюдер деня, когато се родил синът им. За да са готови за всички предизвикателства на семейния живот, заедно с наследника в семейната кравеферма е трябвало да се появи и комби. Тогавашният Golf II им се струвал прекалено малък за трима. И те се отправили в търсене на кола.
Автомобилните търговци в околността облекчили избора на семейство Шюдер: „Първо бяхме при Mercedes, които обаче дори не станаха от столовете си заради нас“, казва Свен. При VW им предложили ремонтиран след катастрофа Golf Variant. „Той обаче струваше също колкото Volvo, което се предлагаше при дилъра отсреща“, спомня си Корнелия: 28 000 германски марки. В безупречно състояние, като ново; предишният собственик била дъщерята на търговеца. След пробното шофиране двамата изобщо не искали да погледнат друг автомобил.
Така започва семейното приключение на Шюдер – а за тригодишното по онова време Volvo, принадлежало на дъщерята на дилъра, и тежкият живот в кравефермата: Свен става в 5 часа сутринта, за издои 95-те крави, което му отнема около 2 часа. След това закусва набързо, преди да нахрани животните или да ги премести от една ливада на друга. Освен това всеки ден има и други задачи: да се грижи за телетата, да поправя огради и т.н. След като обядва, дипломираният фермер „постила креватите“, както с любов нарича разхвърлянето на слама в кабините на кравите. Следва още едно хранене и второ доене. И каквото още има да се прави – защото винаги има нещо непредвидено. 24-часова работа, 7 дни в седмицата, като Свен разчита на помощта на една доилна машина, но иначе върши всичко друго с жена си Корнелия, която освен това се грижи и за канцеларската работа.
Наистина, за повечето работи във фермата има специална техника. Но Volvo-то постоянно трябва да помага, например при транспорта на чували с храна за кравите, ламарини за покрива на обора, да тегли минибагер на ремаркето. Volvi, такъв е прякорът му, не може да си почине дори и през редките отпуски на семейството: през 1997 година се ражда дъщерята Кендра и четиримата поемат към Англия с две детски колички, куфари и 20-литрова туба с резервно гориво, след това обикалят Полша, Холандия и Франция. А веднъж се върнали от Австрия с аварийната резервна гума. Другите повреди могат да се изброят бързо: двигателят веднъж не запалил, един път протекъл радиаторът. Това е всичко.
И така минавали годините. Кендра, която междувременно е пълнолетна, се премества в ново жилище с автомобила. А на 22 декември 2013 година думите, казани при раждането на Нилс през 1995 година, се превърнали в реалност: за 18-ия му рожден ден ключовете на Volvi били поставени до запалените свещи на тортата. Но и той не щади добрия стар „швед“: пет пъти седмично пътува по 70 километра до селскостопанския университет в Рендсбург и обратно. Или до Heavy-Metal фестивал във Вакен, където Нилс установил още едно преимущество на този автомобил: матрак с дължина 2 метра се побира идеално в багажника. Но 240 се справя без оплаквания с всичко това в продължение на 22 години. 2,4-литровият дизел си върши работата безпроблемно, стига на всеки 30 000 километра да се сменят подгревните свещи, както е установил Свен. Преди няколко години броячът на километража блокирал при показание 285 000 километра, така че „реалният пробег е около 400 000 км“, казва Свен и допълва: „Тоест тъкмо се е разработил.“ Напълно основателна причина да не продава Volvi още дълго.
Volvo 245
Двигател 6-цилиндров атмосферен дизел • Работен обем 2365 куб. см • Мощност 58 кВт (79 к.с.) при 4700 об./мин • 0–100 км/ч за 18 секунди • Максимална скорост 155 км/ч • Задвижване задно/5-степенна скоростна кутия • Резервоар 60 л • Д/Ш/В 4782/1720/1460 мм • Багажник 615–2150 л • Собствено тегло 1400 кг • Полезен товар 600 кг • Разход около 7,5 л дизел/100 км • Цена
28 000 германски марки (1995), 36 450 германски марки (цена като нов през 1992 г.)