AUTO BILD България / Volvo 164 стана на 50 години

Volvo 164 стана на 50 години


23
авг.
2018

Докато редица държави по света са разтърсени от протести през размирната 1968 г., екипът на Volvo в Гьотеборг се подготвя за премиерата на новия престижен модел – 164. Всъщност идеята за проектиране на по-голям, ексклузивен модел, датира много преди това.

В края на 50-те години е планирано голямо Volvo с V8 двигател и мощна вертикална решетка, но този проект „умира“ през 1960 г., тъй като според тогавашно проучване, бъдещето принадлежи на компактните автомобили, особено в САЩ. Премиерата на серията 140 през 1966 г. обаче отново възражда идеята да се постави 6-цилиндров двигател във Volvo 140, който да осигури комбинацията от престижност и компактни размери – абсолютно необходима на потребителите тогава, според шведския производител.

Главният дизайнер Ян Уилсгард запазва шасито от серията 140 и използва предната част от проекта 358, създаден през 50-те. Тук логото отново е на централно място, позиционирано върху диагонал, също като на първото Volvo от 1927 г. и както го виждаме осъвременено и на моделите днес. Шасито на 140 е удължено напред с 10 см, за да се осигури достатъчно място за новия 6-цилиндров 3-литров двигател, означен като В3 и осигуряващ 145 к.с., благодарение на двойните карбуратори Zenith-Stromberg.

В прессъобщението от август 1968 г. с гордост е обявено, че германската скоростна кутия ZF е от типа „дистанционно управление“, което означава, че сравнително късият лост е позициониран върху трансмисионен тунел в съседство с предните седалки. Оборудването е значително по-богато от серията 140, с плътна вълнена тапицерия на седалките, текстилни стелки на пода и задни седалки, проектирани за двама пътници, със спускащи се подлакътници по средата.


След първата година на производство 164 получава кожена тапицерия като стандартно оборудване, интегрирани спомагателни халогенни светлини и облегалки за глава. В САЩ, разбира се, моделът се предлага с електрорегулируеми и тонирани стъкла, електрорегулируем панорамен покрив и климатик.

Когато американското списание Car and Driver тества Volvo 164 за юлския брой на 1969 г., подходът към читателите е като към хора, които се очаква да закупят новото Volvo: „Volvo се опитва да открадне клиенти от шоурумите на Buick, Oldsmobile и Mercedes и наистина го прави. Новите клиенти на Volvo са професионалисти от различни области – лекари, стоматолози, адвокати – хора, които могат да си позволят нещо различно“. Рекламата на 164 за американския пазар носи същото послание: „Луксозният автомобил, който показва, че имате нещо повече от пари“.

Volvo 164 претърпява непрекъснато развитие през целия си жизнен цикъл и получава редица допълнителни екстри, като електронно впръскване на горивото от моделна година 1972. Последната му моделна година е 1975 и всички автомобили, произведени тогава, са изнесени за САЩ. По това време неговият наследник – 264, вече е пуснат в производство.

5 малко известни факта за Volvo 164:

  1. Само едно Volvo 164 е превърнато в линейка. Подразделението на Volvo за специализирани превозни средства създава прототип, който е значително по-висок и с разширено междуосие. Въпреки че от него е произведен само един eкземпляр, той се превръща в предшественик на бъдещите линейки, създадени по-късно на базата на Volvo 265.
  2. През 1974 г. производството на Volvo 164 е преместено в шведския град Калмар. Методите, използвани в новия завод на Volvo, са изключително модерни за времето си. Автомобилите са премествани по специални съоръжения, задвижвани с батерии. Сглобявани са от екипи работници, които са имали възможност да поемат различни производствени задачи на ротационен принцип.
  3. Прототипът на луксозното купе Volvo 262C е базиран на 164 и до голяма степен изглежда като него.
  4. 6-цилиндровият В30 двигател на Volvo 164 е използван и при редица военни офроуд автомобили на Volvo. Морска версия пък е произвеждана от Volvo Penta.
  5. Италианското ателие Zagato представя на автосалона в Женева през 1970 г. концептуалното спортно купе 3000 GTZ, което всъщност има В30 двигател и механично е базирано на 164.

Още по темата

Card image cap
Крилатата мечта на Dodge

21
дек.
2016

Dodge Charger Daytona е изключително боготворена американска икона

Card image cap
Shooting Brake – елегантните „двувратки“ със задница на комби

25
ное.
2016

Shooting Brake въодушевяват с комбинацията между елегантност и практичност. А най-силно внимание привличат уникатите, независимо дали са Jaguar XJS или Porsche 944. Преглед на най-красивите модели

Card image cap
Непродаваемият Unimog на Шварценегер

12
май
2016

Някога бил голямата гордост на Арнолд Шварценегер, междувременно се оказал непродаваем: специалният Unimog от 1977 година не намерил нов собственик в Ebay – може би заради цената

Card image cap

В последния брой:

Архив >