Volvo 164: най-елитният автомобил на Швеция през 60-те

2308
2022

От 1967 г. шведската фирма Volvo редовно участва със свой щанд на Пловдивския панаир, доставя камиони за международни превози и ограничени количества леки автомобили, които се продават само срещу валута в “Кореком”. Сред предлаганите модели обаче липсва най-луксозният представител на заводската гама – Volvo 164. Въпреки че не е официално достъпен за българските клиенти, които разполагат с твърда валута, отделни екземпляри от този елитен модел все пак успяват да попаднат у нас. Причините за тяхната поява в социалистическа България са също толкова интригуващи и интересни, колкото е и самият автомобил. Преди повече от четири десетилетия представеният от нас екземпляр е принадлежал на Борис Велчев – една от ключовите фигури в структурите на компартията, член на Политбюро, завеждащ Секретариата на ЦК и член на Държавния съвет на НРБ. През 1972 г. по негова поръчка е внесен един чисто нов автомобил Volvo 164, купен от УБО (днешното НСО) за 14 400 DM. Настоящият, трети поред собственик на автомобила Стоян Петрунов, го намира в един стопански двор в Котел със счупени огледало и странично стъкло, наводнен и изгнил. Бил е подготвян за извозване за скрап. Той успява да го откупи и така започва дълъг, сложен и скъп процес на реставрация, свързан с купуването на много части и детайли от чужбина.

Луксозният 6-цилиндров седан дебютира през октомври 1968 г. на автосалона в Париж. За своята седемгодишна кариера е произведен в 46 008 екземпляра, като през 1975 г. е заменен от Volvo 264. Благодарение на модела 164, шведската фирма се завръща в елитния сегмент след близо 20-годишна пауза. Първият прототип, обозначен като Р358 е проектиран от фирмения дизайнер Ян Вилсгаард и първоначално е бил оборудван с двигател V8. Характерното оформление на предната част, заложено още в опитния образец, е силно повлияно от дизайна на британския Wolseley 6/99. Заявката на маркетинговия екип е Volvo 164 да се превърне в пряк конкурент на представения през същата година BMW E3, както и на Mercedes-Benz 250 и Jaguar XJ6.

За да може да се побере новият 3-литров двигател, капакът и калниците са частично удължени в предната си част, но по-интересното в случая е, че след всички тези промени, собственото тегло на Volvo 164 остава почти същото, като това на 140.

Динамиката на този относително тежък седан е наистина забележителна, след като има способността да изпревари по магистралата едно малко, спортно MG-С, чийто двигател има почти същата мощност. В този консервативен във всеки смисъл на думата автомобил се крият много повече сила и страст, отколкото изглежда на пръв поглед.

През 1974 г. Volvo 164 става един от първите в света серийно произвеждани автомобили, който се предлага с отопление на седалките. През същата година за кратко се произвежда и лимитираната серия 164ТЕ, предназначена само за три европейски пазара – Великобритания, Германия и Австрия, която се отличава с допълнителна серия аксесоари, като климатик, стереоуредба с четири колони и радио, чистачки на фаровете, лампи и облегалки за глава на задните седалки, както и изцяло тапициран под на купето.

Двигателят на 164 е тип В30 – 6-цилиндров OHV дериват на 4-цилиндровия В20, който по същото време задвижва повечето от останалите модели на фирмата. Между 1969 и 1971 г. се използват двукамерни карбуратори Zenith Stromberg 175CD2SE. През 1972 г. като опция започва да се предлага и системата за електронно запалване на Bosch D-Jetronic, която от следващата година става част от стандартното оборудване.


Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин