Ретро » Volvo 144: зона на комфорт

Volvo 144: зона на комфорт

1511
2022

След края на Втората световна война Volvo излиза на пазара с модерния автомобил от среден клас 444, дебютирал през септември 1944 г. Той еволюира във времето и с няколко сериозни рестилизации успява да се задържи на повърхността в продължение на повече от четвърт век. Следващият изцяло нов модел 120, познат като Amazon, е представен едва през 1956 г. и също се радва на дълга и успешна кариера. Точно десет години след него вярната на крайния консерватизъм шведска компания си позволява да предложи и трети съвършено различен модел, лансиран като 144. Съвременният като дизайн и изключително здрав и надежден автомобил се превръща в истински бестселър и остава такъв в продължение на близо 10 години (макар и след поредица от сериозни модернизации).

Елегантното Volvo 144 дебютира през август 1966 г., като прототипната серия е била обозначена като 1400, в тон с тогавашната номерация на различните модели (1200, 1800 и т. н.). По отношение на системите за активна и пасивна безопасност Volvo 144 е изключително авангарден автомобил. Той е снабден с дискови спирачки и на четирите колела, “чупеща се” кормилна колона и нов по-ефективен принцип на закопчаване на триточковите предпазни колани. Каросерията има две основни ударопоглъщащи зони отпред и отзад. Дори оформлението на ключалките на вратите и дръжките за отваряне отвън и отвътре е подчинено на безопасността.

Във Volvo 144 за първи път е внедрена и двойнодействаща спирачна система, чийто принцип на работа гарантира сигурно спиране – ако едната от системите откаже, автоматично се включва другата и по този начин се запазва около 80% от спирачната ефективност. През първите месеци от своето производство Volvo 144 се предлага с два вида двигатели с обем 1778 куб. см. – В18А с хоризонтален карбуратор, който позволява максимална мощност от 85 к.с., и В18В с два карбуратора, достигащ 115 к.с. По-мощната версия е обозначена като 144S. Този двигател фактически се явява усъвършенствана версия на стария двигател от Volvo Amazon, която е заменена с изцяло нов 1985-кубиков двигател през 1968 г.

Чрез серията 140 е въведена изцяло нова и много лесна за разшифроване номерация за обозначаване на фирмените модели. Първата цифра посочва модела, втората показва броя цилиндри, а третата – броя на вратите. Скоро след своето представяне Volvo 144 се превръща в любим и високо ценен автомобил, както сред клиентите, така и сред специализираните медии. В годината на своя дебют той е избран за “Автомобил на годината” в Швеция.

От есента на 1967 г. всички предназначени за американския пазар модели, които са с два карбуратора, са оборудвани със задължителна система за контрол на обработените газове. По същото време версията на Amazon с четири врати е спряна от производство, след което Volvo 144 остава единственият седан, предлаган от шведската компания. До края на 1968 г. Volvo става най-продаваният автомобил в Швеция, а във Великобритания продажбите на същия модел скачат до 70%.

Volvo 144

През 1969 г. в моделната гама 140 са направени някои нововъведения – облегалки за глава над предните седалки, предпазни колани за тримата пътници на задната седалка и електрическо отопление на задното стъкло. Една година по-късно хромираната радиаторна решетка е заменена с пластмасова, върху която вече е монтирана специфичната диагонална лайсна и вградената в нея емблема.

Производството на серията 140 продължава до края на 1975 г., като малко преди края на своята кариера тя се предлага с грамадни според европейските разбирания гумени брони. С въвеждането им през 1974 г., Volvo се превръща в първия европейски автомобил, който възприема толкова буквално американските стандарти. Може би неслучайно именно САЩ са вторият по големина пазар за марката извън Швеция, което остава в сила, както по време на, така и след опустошителните петролни кризи от 70-те години на 20-ти век. За осемте години, през които се произвежда, моделът е тиражиран в 1 351 000 екземпляра.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин