Volvo или Wartburg – дилемата на източногерманеца

1907
2021

Двe от представителните лимузини Volvo 264 ТЕ и един Зил 4104 на фона на многозначителен пропаганден лозунг (горе)

Интересна особеност на автомобилния пазар на ГДР е, че за разлика от останалите страни от СИВ, включително и България, той е силно консервативен по отношение на западните марки. В Полша и Чехословакия например, се продават западни автомобили срещу злоти и крони през цялата епоха на комунизма, а до средата на 60-те години такива могат да бъдат купени и в Румъния и България срещу леи и левове. ГДР разбира се също разчита на внос, но само от братските страни, както и на собственото си производство, докато отношението към капиталистическите марки е силно резервирано. Единственото голямо изключение, останало без аналог в рамките на соцлагера е направено през 1978 г., когато в ГДР са доставени 1000 поръчкови леки автомобила Volvo 244 DLS (De Luxe Special). Те се отличават външно от стандартното изпълнение с наличието на радиаторна решетка от модела 264, продават се на цена от 42 800 източногермански марки и са достъпни само за семействата на малцина избрани партийни функционери и видни деятели на изкуството и културата. За сравнение, цената на един Wartburg 353 De Luxe е около 18 000 източногермански марки, а най-скъпите социалистически автомобили на пазара на ГДР са Tatra 603 (33 000 източногермански марки) и “Волга” (22 000 източногермански марки).

Специалното поръчково Volvo 264 ТЕ с каросерия “ландоле”, изработено за Ерих Хонекер

По същото време дългогодишният държавен глава на Източна Германия Ерих Хонекер, също решава рязко да наруши протоколното статукво и заменя архаичния си официален автомобил с поръчково Volvo 264 ТЕ (Top Executive). Уникатът, който е с удължена база и специална каросерия “ландоле” е изработен само в два екземпляра от шведската каросерийна фирма Nilsson. Не след дълго Швеция е удостоена с честта да достави на висшето партийно ръководство на ГДР още цяла серия специални изпълнения на лимузините Volvo 264 ТЕ с дълга база, предназначени, както за официални лица, така и за охраната и съпътстващия персонал на Хонекер. През втората половина на 80-те години те са заменени от по-актуалните и също толкова луксозни изпълнения 760 GLE и 760 GLS, като за по-низшите представители на йерархията (както и за съпругата на Хонекер, Маргот) е бил предназначен моделът 360 GLE.

Всъщност семейството на бившия източногермански лидер се обслужва от общо 16 автомобила, сред които може би най-впечатляващ е бронираният Citroën CX 25 Prestige Turbo 2, купен за 70 000 долара. Той също е с удължена база, тежи близо 3,5 тона и е оборудван с двигател от 168 к. с. Има двойна климатична инсталация, спе­циален радиотелефон за връзка с целия свят и автоматична про­тивопожарна система. Преди да влезе в купето въздухът преминава през специални двойни филтри, а благодарение на свръх чувствителните микрофони и специалния високо­говорител, Хонекер е можел да общува с хора на разстояние до 10 метра, без да излиза от автомобила.

Интересно е да се отбележи, че за разлика от своя съпруг, Маргот Хонекер, която в онези години е министър на народното образование на ГДР предпочита да се явява пред трудовите маси с най-обикновен Wartburg 353.

Държавният глава на ГДР с една от лимузините Volvo 264 ТЕ

Още по темата


ƒ