Volkswagen TAS: югославският Golf

2105
2024

Tvornica Automobila Sarajevo или съкратено TAS е едно от най-известните автомобилни предприятия на бивша Югославия, което през 70-те и 80-те години произвежда различни модели на Volkswagen, основният от които е Golf. Фабриката е създадена през 1969 г. във Вогошча, северозападно предградие на Сараево, в резултат от партньорско споразумение с Volkswagen, като 51% от нея е собственост на югославската фирма UNIS, а останалите 49% – на VW.

Разцветът на TAS е в средата на 70-те години, когато там започва производството на първото поколение Golf. В началото той се сглобява изцяло от части, доставяни от Volkswagen, но с увеличаване на производството се включват все повече заводи от бивша Югославия, като всички части, произведени там, отговарят на най-строгите стандарти за качество, така че местният аналог по нищо не се различава от оригиналния Golf.

През 1977 г., която е първата от производството на Golf в TAS, там са сглобени 5000 автомобила, но много скоро след това вече е надхвърлена границата от 15 000 автомобила годишно. Golf I се прави в TAS до 1985 г., две години по-дълго, отколкото в Германия. Прогресивният растеж на заводската продукция води до просперитета и на други фабрики, кооперирани с TAS, като фирмата за автомобилни стъкла Uniglas в Босански Шамац, чието годишно производство за 100 000 автомобила възлиза на стойност от 30 милиона марки, или фирмата Tesla, която доставя акумулатори на стойност 15 милиона марки. След като годишното производство надхвърля 25 000 автомобила, е реализиран износ, който носи средна годишна печалба от 250-300 милиона марки, с перспектива да достигне половин милиард. През 1988 г. TAS произвежда 28 341 автомобила, от които 15 184 са доставени на Volkswagen, като годишната продукция за 1989 г. достига 37 411 автомобила.

Екземплярите на Golf, които слизат от производствените линии на TAS, имат специално обозначение, което показва, че са произведени в Югославия. Това е маркировката J, JL, JX, JD, JLD и JGL, в комбинация с герба на Сараево, монтиран отпред. През последната година от производството на Golf, точно преди началото на войната, буквата J е премахната, тъй като обозначава Югославия.

VW Caddy

Интересна част от историята на TAS е, че той е единственият европейски завод, който произвежда товарната версия на Golf I, с търговско название Caddy, която е предназначена за европейския пазар. Първият Golf I Caddy слиза от поточната линия на TAS през 1982 г., като до края на 1992 г. са произведени около 200 000 бройки. Интересно е да се отбележи, че в рамките на Югославия, половината от общото производство на Golf отива за словенския пазар, по 20% за Босна и Херцеговина и Хърватия, а останалите 10% се продават в Сърбия, Черна гора и Македония.

Автомобилът Golf II се произвежда в TAS до 1992 г., когато започва войната в Босна и Херцеговина и заводът първо е разграбен, а след това напълно разрушен. Преди началото на военните действия в TAS са направени няколко тестови екземпляра на Golf III, които така и не влизат в серийно производство.

Volkswagen Golf TAS

След войната бившата фабрика на TAS е оборудвана отново с помощта на Volkswagen и Škoda и там започва монтаж на автомобили от двете марки от полуготови компоненти. Новата фирма производител е наречена Volkswagen Sarajevo, и 58% от нея са собственост на VW, а останалите 42% са собственост на словенския автомобилен дилър ASA Prevent.

След подписването на Споразумението за стабилизиране и предстоящо присъединяване на Босна и Херцеговина към Европейския съюз в началото на 2009 г., митата върху вноса на нови автомобили са напълно премахнати и по този начин превозните средства, произведени във войводството, вече не са по-евтини от вносните. С това монтажът на Volkswagen в Босна приключва и настоящата дейност на фирмата се ограничава единствено с производството на резервни части за германския концерн.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин