2023
Интересен факт от автомобилното минало на България е, че още през 1964 г. у нас е открито представителство на Volkswagen. Официален вносител става Държавното стопанско предприятие (ДСП) „Разноизнос“, което през същата и през следващите няколко години излага на Пловдивския панаир актуалната гама на фирмата. През 1967 г. дори се е предвиждало и създаването на монтажен завод на Volkswagen в България, но тези планове не са осъществени.
През 70-те и 80-те години продължават да се доставят сравнително ограничени количества микробуси и лекотоварни автомобили Volkswagen, основно за нуждите на „Балкантурист“, както и леки автомобили, предлагани срещу валута в „Кореком“.

Днес колекционерите и реставраторите на легендарната немска марка са елитна част от нашата ретро общност. Клубът на любителите на Volkswagen е един от най-старите по рода си в страната, като ежегодно към него се присъединяват нови членове и привърженици. Сред тях е и Константин Пандов от София, който професионално се занимава с недвижими имоти още от 90-те години, но истинската му страст е свързана с историческото наследство на VW. Такава е първата му кола, която има още като ученик, а всички следващи попълнения в колекцията му задължително са от същата марка. Преди 15 години в едно търновско село попада на оригинален микробус Volkswagen T1, който решава да купи, въпреки че е в доста лошо състояние, зле поддържан и с много чужди части. Той го възстановява до неговия автентичен вид съвсем сам и през последните години редовно го показва на различни паради на исторически превозни средства. Освен това го предоставя за заснемането на рекламни клипове не само у нас, но и в чужбина, включително на Адриатическото крайбрежие на Хърватия.

Този екземпляр е произведен през 1966 г. и първият му притежател е от Кьолн. Моделът е оборудван със стандартен „боксерен“ двигател от 1500 куб. см с мощност 44 к. с. Отличава се с много опростена и надеждна конструкция, и въпреки че не е толкова комфортен, се представя безупречно на дълъг път. Той е универсален в буквалния смисъл на думата. Предназначен е не само за туризъм, но и за бизнес пътувания, за хотелиерството, въздушния транспорт, различни транспортни предприятия, както и агенции за отдаване на автомобили под наем. Не е толкова луксозен, но е много маневрен, икономичен и целесъобразен. Може безпроблемно да превозва до 8 пътници с целия им багаж. Седалките са добре тапицирани и удобни, интериорът е светъл и дружелюбен, товарният отсек е много голям.

Volkswagen T1 е особено подходящ за излети, къмпинг и ваканционни пътувания, което означава, че той е едновременно дневна, трапезария и спалня с гардероби, посуда, кутии за провизии и резервоари за чиста вода, а домашният уют се допълва от нощна лампа и приятни перденца. Фино регулираната специална система за вентилиране и бързо действащото отопление на цялото пространство с помощта на плъзгащите се и открехващи се прозорци осигуряват винаги най-подходящия вътрешен климат.

Микробусът се предлага в две основни разновидности – със 7 и 8 места, както и специално изпълнение, което е по-атрактивно и по-комфортно. То се отличава с откриващ се покрив, остъкляване по цялото протежение на тавана, абсорбиращи слънчевите лъчи стъкла на тавана, електрически часовник, закачалки за дрехи, широки декоративни лайстни и повече хром.
Въпреки че микробусът на Константин отдавна вече е в движение, предстоят още някои довършителни дейности и в близко бъдеще се очаква да бъде представен в своя напълно завършен вид в пълния си блясък.
Извод
Volkswagen T1 се превръща в един от главните герои на автомобилната сцена през ХХ век, благодарение на своята практичност и пословична надеждност. Основната магнетична сила на Т1, която привлича милиони почитатели по целия свят, се крие не само в неговата скромност и непретенциозност, но и в неговата артистична небрежност.