2022
„Maravilhoso“, извиква Мириам да Силва. И след това още веднъж, малко по-тихо, почти съзаклятнически: „Maravilhoso.“ Страхотна красота. Мириам, на 57 години, която е израснала в Сао Паоло, но от 19 години живее в Хамбург, е видяла доста неща в живота си. Но този автомобил? Произведен в родния й град? „Повярвайте ми, никога не съм го виждала по пътищата на Бразилия.” Да, вярваме й. Мириам да Силва е много развълнувана, това може би се дължи на факта, че току-що започва първия мач на световното първенство по футбол. Clube Brasileiro de Hamburgo e.V., със 174 членове, е основан през 1958 година, се е събрал в хърватския ресторант, за да гледа мача срещу Хърватска. Футболът като сивмол на разбирателството между народите.
И изведнъж ние пристигаме с един автомобил, спортен, елегантен, произведен в Бразилия, както се вижда от стикера на задното стъкло. Тържеството по откриването? Ще почака.
Ако Volkswagen SP2 беше футболист, щеше да е класически играч от старата школа. Не особено мощен (65 к.с.), и всичко друго, но не и пъргав (17,5 секунди от 0 до 100 км/ч). Такъв, който оставя тичането на другите. Но винаги го прави елегантно. И е любимец на феновете.
SP2 се ражда, когато бразилския футбол е във възход: в началото на 70-те години. Пеле наскоро е спечелил световната титла със Selecao, а в Сао Паоло Volkswagen do Brasil разработва нов спортен автомобил на базата на скучния Typ 3. Поради високите мита новите модели трябвало да се произвеждат в родината. SP2 ползва платформата на южноамериканския Volkswagen 1600 и увеличен със 100 куб. см четирицилиндров боксерен двигател. С мощност 65 к.с., повече е невъзможно да се постигнат. Двигателят от VW-Porsche 914, който първоначално е бил предвиден за SP2, трябвало да бъде внасян от Германия. С теглото си от 890 кг спортното купе е незначително по-тежко от целия национален отбор на Бразилия. Въпреки това абревиатурата SP не означавала „São Paulo“ или „Sport-Prototyp“, а „Sem Potência“, „без мощност“.
SP2 е може би изглеждащият най-бърз най-бавен автомобил в историята. Днес VW наричат този автомобил „малко комби-купе със спортен дух”. Все едно треньорът да определи някой играч като „дефанзивен нападател-вратар”.
Този SP2 е на повече от 40 години – възраст, на която малцина футболисти вкарват голове. Първият SP2 слиза от конвейера на Karmann do Brasil през 1972 година. Заедно с по-маломощната модификация SP1 до 1976 година са произведени малко над 10 000 екземпляра. Планираният износ на Европа и САЩ така и не се осъществява. Но може би 14 години по-рано е имало някакъв таен прототип. Защото Енидет Хойер, родена преди 77 години в Санта Катарина, се кълне, че още през 1958 година е пътувала из Бразилия с такъв автомобил. И целува ламарината на купето. Ясмин Сантош-Ябуш (21) гали интериора с ръце с лакирани в зелен цвят нокти.
Тази кола наистина е много по-елегантна, отколкото може да се очаква от VW от онези години. С дървени апликации около скоростния лост, управлението на отоплението и ръчната спирачка. На арматурното табло има оборотомер, както и индикатори за Gasolina, Amperes и Temperature (на маслото). Да не пропускаме серийните седалки с подглавници и триточкови предпазни колани. Отвън малкото, тясно купе изглежда страхотно, с дизайнерски препратки към други световни футболни нации: малко Ferrari, малко Porsche – страхотна тактика. SP2 изглежда невероятно добре и отзад. Със спортни ленти, които достигат до задните светлини. „Хрилете” осигуряват въздух за охлаждане на двигателя. А отпред, в нападение: лице на акула с двойни фарове, но не прекалено агресивно. По пътя към клуба на бразилците в Хамбург разбираме какво страхотно удоволствие доставя този псевдо-спортист. Ниска позиция на седене, прецизно превключване на предавките, дрезгав звук на двигателя. Защо, искаме да попитаме, този „бразилец” никога не е играл официално в Бундеслигата?
Но когато започва мачът, спортът отново става по-важен от спортните автомобили. А малко преди полунощ бразилците празнуват около Volkswagen do Brasil. Защото така биха искали да виждат своята страна: с ниски автомобили и високи победи.
TEХНИЧЕСКИ ДАННИ
Задноразположен четирицилиндров боксерен двигател с въздушно охлаждане, работен обем 1678 куб.см; мощност 65 к.с. при 4600 об/мин; максимален въртящ момент 121 Нм при 3000 об/мин; задно задвижване, 4-степенна скоростна кутия; дискови спирачки отпред, барабанни отзад, максимална скорост 171 км/ч; 0–100 км/ч за 17,5 сек • Д/Ш/В 4217/1610/1158 мм · междуосие 2400 мм • собствено тегло 890 кг; разход на гориво 12,5 л А95Н/100 км; производство от 1972 до 1976 година; цена (1972): 16 150 марки