Volkswagen Karmann Ghia: въздушно надмощие


4
окт.
2021

В първите следвоенни години Volkswagen се налага не само като един от най-масовите автомобилни брандове в Европа, но се утвърждава и като най-популярния чуждестранен представител в Северна Америка, където още в средата на миналия век успява да се нареди на седмо място по продажби. Въпреки че по онова време търсенето на модела е доста по-високо от предлагането, фирменото ръководство във Волфсбург смята да затвърди позициите си на привлекателния и ключов отвъдокеански пазар с цяла серия нови модели, включително и атрактивни спортни изпълнения. Идеята за създаването на Karmann Ghia възниква в началото на 50-те години, като в основата на реализирането на самия проект стоят три фирми. На първо място това е самата Volkswagen AG, която върви все по-уверено по пътя на своето утвърждаване в условията на проспериращата следвоенна икономика на Западна Германия.

С натрупания опит и финансови дивиденти концернът от Волфсбург планира завоюването не все по-големи територии в чужбина и в тази връзка смята да разшири своя асортимент за привличане на нови категории клиенти. От своя страна, престижната италианска каросерийна фирма Ghia в лицето на тогавашния главен дизайнер Луиджи Сегре също не крие амбициите си за постигане на висок международен авторитет, а Вилхелм Карман, който по това време получава пълен контрол върху управлението на семейната каросерийна фирма Karmann, очаква с нетърпение подписването на нов, много по-мащабен договор за производство на кабриолети, на базата на Volkswagen.

Прототипът на Karmann Ghia дебютира на автосалона в Париж през октомври 1953 г. на щанда на италианската фирма, а окончателният вариант (Typ 14) е представен през 1955 г. на автосалоните в Париж и Франкфурт, като първият сериен образец напуска монтажната линия в Оснабрюк през август 1955 г. Пазарният интерес към този автомобил надхвърля дори и най-оптимистичните прогнози и още през първата година от него са продадени повече от 10 хиляди броя.

През август 1957 г. започва производството и на неговата кабрио версия, какъвто е и представеният от нас автомобил. Спортните седалки, адаптирани към контура на тялото, са разположени много по-ниско и могат да се регулират, така че да осигурят добър комфорт за пътуване, дори за хора с по-сериозен ръст. Зад тях има малка плоска пейка с тънка подплата без пружини и почти вертикална облегалка, която може да се сгъва напред, разкривайки достъп до широкото, но сравнително плитко багажно отделение. Километражът, разграфен до 150 км/ч (съответно 90 мили в час за САЩ), е аналогичен като оформление с този на стандартния модел, но е малко по-голям, а като част от допълнителното стандартно оборудване е добавен електрически часовник.

Ключът към тайната на спортния дух, заложен в гените на Volkswagen, а по-късно проектиран върху Karmann Ghia, е в цялостната концепция на автомобилите със задно разположен „боксерен“ двигател, независимо окачване на четирите колела и въздушно охлаждане, замислена Фердинанд Порше още при проектирането на легендарните състезателни болиди на Auto Union в средата на 30-те. За разлика от Porsche, което към началото на 60-те години вече доста отчетливо еволюира до нивото на чистокръвен, много мощен и силно конкурентен спортен автомобил, Karmann Ghia си остава един редови Volkswagen във всеки смисъл на думата. Той е способен да превозва  безпроблемно двама души и техния багаж, като осигурява достатъчно комфорт при разумна скорост, в комбинация с икономичност и надеждност. Всъщност от него не може да се иска нищо повече.

Между 1955 и 1974 г. автомобилът е произведен в повече от 445 хиляди екземпляра във фабриката на Karmann в Оснабрюк, както и още 41 600 броя във фирмените заводи в Южна Америка между 1962 и 1975 г.

Перфектно изглеждащият екземпляр на Volkswagen Karmann Ghia, модел 1959 г., представен от нас, е реставриран в продължение на шест години от сегашния си собственик Димитър Димитров. Той беше представен на първия Есенен авто-ретро салон в София на 18 септември 2021 г., организиран от Софийския авто-ретро клуб, където завоюва призовото място в категория „Следвоенни автомобили“.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин