2021
Изглежда в прехода си към електрическата мобилност Volkswagen иска да се изкачи на премиум стъпалото. Тестовият ID.4 ни прави невероятно впечатление с изискания си интериор – комбинация от кафява и черна кожа. Подобието на скоростен лост, интегриран в таблото, както и педалите с логата Play и Pause, вече са ни познати от закачливия стил на ID.3. Всъщност ID.4, най-големият електромобил на марката към момента, използва батерия с капацитет 77 кВтч и разполага с мощност 204 к.с. и максимален въртящ момент 310 Нм – същите показатели като при топверсията на ID.3. Ако по български обичай държите SUV-ът непременно да е с двойно задвижване, ще трябва да се насочите към спортната модификация GTX с 299 к.с., която ще се предлага на по-късен етап у нас.

МНОГО МЯСТО, НО ВИСОКА ПОЗИЦИЯ ЗА КОЛЕНЕТЕ ОТЗАД
Пътниците ще се радват на характерния за електромобил просторен интериор, но тези на втория ред ще трябва да се задоволят с твърде висока позиция за коленете – също толкова характерна за повечето електромобили поради разположението на батерията в пода. Интересното е, че тук, въпреки височината от 1640 мм, този ефект не е елиминиран. Това обаче е проблем за възрастните: най-малките пасажери ще се чувстват разкошно отзад, където могат да бъдат монтирани цели три детски столчета! Аплодисменти, VW, така се прави електромобил за семейството!

Иначе премиум излъчването е продължено и в екстериора: задните светлини на тестовия автомобил „сияят“ с атрактивен 3D светлинен подпис, а дръжките за отваряне са „потънали“ във вратите. С оглед на размерите си (дължина 4584 мм – между Tiguan и Tiguan Allspace) ID.4 се държи разкошно по завоите: ниският центът на тежестта и задното задвижване си казват думата. За малко да забравим: пробегът варират от около 350 до 520 км – в зависимост от условията на шофиране и десния крак на водача. А ако тръгнете на дълъг път с малчуганите на борда, не бива да се притеснявате за твърде дълго време на зареждане: при наличие на мощна станция на 125 кВт VW обещава заряд за 320 км/ч след 30 минути.

И накрая всичко опира до пари: ако искате да влезете в света на ID.4, най-евтиният вариант за целта e базовият Pure – за 73 239 лева, срещу които получавате по-малката батерията с капацитет 52 кВтч и електродвигател със 149 к.с. Следващото стъпало е Pure Performance, отново 52 кВтч, но със 170 конски сили – за 76 130 лева, а топизпълнението за България към момента е Pro Performance (77 кВт, 204 к.с.) за минимум 88 787 лв. Дори стартовата версия включва LED-фарове, асистент за лентата, сензор за дъжд, система за разпознаване на пътни знаци, адаптивен темпомат с функция stop & go и др. По груби изчисления, ако направите сравнение с Tiguan, разликата в цените при версия с аналогични показатели е между 7 (бензинова) и 12 хил. лева (дизелова).

Извод
ID.4 е може би най-важният електромобил на Volkswagen – в класа на SUV-овете той трябва да докаже, че мобилността на ток е достатъчно зряло решение за придвижване на цялото семейство. И го прави като типичен всестранен талант – както подобава на достоен модел от Волфсбург.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
VW ID.4 Pro Performance • Двигател: електромотор (PSM) • Макс. мощност: 150 кВт (204 к.с.) • Макс. въртящ момент: 310 Нм • Капацитет на батерията: 77 кВтч (нето) • Пробег: 520 км (WLTP) • Задвижване: задно, 1-степ. трансмисия • Дължина/широчина/височина 4584/1852/1612 мм • Междуосие: 2766 мм • Макс. скорост: 160 км/ч • Цена: от 88 787 лв.
