Нероденият Golf с централно разположен двигател

2310
2024

В средата на 60-те години за всички вече е ясно, че трябва да бъде намерен наследник на „бръмбара“, чиято довоенна концепция продължава да се тиражира в милиони екземпляри без почти никакви конструктивни промени в продължение на повече от четвърт век. Volkswagen е поставен под голям натиск за решаването на този въпрос, особено от страна на пресата, която иронично го определя като единствения производител в света, който „има само една идея и само една кола“. За да опровергае това, фирменото ръководство във Волфсбург предприема един прибързан и недобре премислен ход, като кани двама влиятелни журналисти в своя прототипен отдел, за да им докаже, че заводските инженери не бездействат. Този отчаян опит обаче предизвиква обратен ефект, защото единственото, което виждат репортерите, е огромната колекция от изоставени опитни образци, които без изключение са със задно разположен двигател и въздушно охлаждане, и на практика само подчертават очевидната липса на въображение на компанията.

За всички е ясно, че конструкцията на Фердинанд Порше е безвъзвратно остаряла и вече е крайно време да бъде изпратена в музея. Това води до създаването на амбициозния и много перспективен за времето си прототип, наречен EA-266, който вече няма нищо общо със своя прадядо, освен компактните си габарити. Той е завършен през 1969 година и се отличава с много стилен и хармоничен за времето си дизайн, самоносеща каросерия, голям багажен обем и изцяло нов двигател с водно охлаждане, разработен от инженерите на Porsche.

Приложение ЕКО

Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.

Свали приложението EKO Smile!

Освен безспорните си технически и стилистични достойнства, Volkswagen EA-266 проявява и силно изразен спортен характер. Част от опитните образци са оборудвани с трицилиндрови двигатели с работен обем от 1,0 и 1,3 литра, но има и такива с четирицилиндров двигател с обем 1,6 литра, който позволява достигането на максимална скорост от 187 км/ч при мощност над 100 к.с.

Проектът е толкова успешен, че Volkswagen решава да произведе голяма прототипна серия от цели 50 екземпляра. Скоро след отшумяването на еуфорията обаче започват да се проявяват и първите проблеми. Основният от тях е свързан с централното разположение на двигателя, което води до навлизане на бензинови пари в купето и чувствително повишаване на температурата. Достъпът до него е много сложен и може да се осъществи само през долната част, поради което за всяка поддържка или малък ремонт се налага използването на рампа или канал.

През 1971 г. ръководството на Volkswagen прекратява всички бъдещи дейности по проекта ЕА-266, с което идеята за компактно купе с централно разположен двигател отива в историята. По същото време фирмените инженери концентрират основния си ресурс върху изцяло новия перспективен прототип EA-337, който скоро след това ще се превърне в легендарния Golf.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин