2022
Съществува ли нещо като срам от ауспуха? При VW Atlas Cross Sport двойната ауспухова тръба е скрита под задницата, а двете големи, украсени с имитация на хром псевдо ауспухови тръби са затворени като при електромобилите. При това Atlas Cross Sport е пълната им противоположност.
Atlas? В Щатите това е името на големите SUV модели на Volkswagen. Освен гигантския седемместен модел междувременно се предлага по-спортен негов вариант – Cross Sport. Все пак и неговата дължина е почти 5 метра, но затова пък автомобилът няма трети ред седалки. Големи са обаче багажникът и двигателят. 3,6-литровият атмосферен V6 бензинов мотор (276 к.с.) в нашия тестови автомобил е всичко друго, но не и в крак с времето – но да не забравяме, че в Щатите всичко е малко по-голямо.
Cross Sport – както и цялата серия на Atlas – не се предлага в Европа. Което е някак си жалко. Тъй като базовата версия с 2-литров турбодвигател на „великана“ струва 30 855 долара, или около 66 000 лв. Тоест имаме място като в Touareg на цената на Tiguan. Струва ли си наистина парите Atlas Cross Sport? Погледнато отвън – да. Cross Sport притежава типичната, харесвана от всички муцуна на VW. Предницата е внушителна, а скосената линия на покрива и задницата са успешни. Почти пет метра са нехармонични за големия град, но пък за провинцията и големите семейства са много практични.
Ако сгънете задната седалка, ще разполагате с вместимост на багажното отделение от над 2200 литра, но не и с равна товарна повърхност между твърдата пластмаса. С което стигаме и до материалите. Всички те не са на високо ниво, но ниската цена трябва да идва все от някъде. Кокпитът е типично за VW рутиниран и подреден логично. Тестваната от нас версия SEL Premium бе с всички екстри на борда (от асистиращи системи до дигитален дисплей), но пък и струва 50 000 долара. Включен в цената е и най-големият проблем – двигателят. В комбинация с непрецизната 8-степенна автоматична трансмисия V6 атмосферният агрегат е нито пъргав, нито комфортен, но затова пък недодялан. За достатъчно тяга трябва да бъде развъртян, но тогава става лаком, така че не е препоръчително да го правите.
Колегите, които са имали възможност да карат 2-литровия турбомотор (235 к.с.), говорят за по-подходящата моторизация – и не страдат по липсата на двойно задвижване, което струва почти 2000 долара допълнително. За Atlas Cross Sport не се предлагат адаптивни амортисьори, а настройката на окачването е толкова комфортна, колкото я харесват американците. В автомобил, който не се предлага на Стария континент, търсим малките, положителни изненади. За съжаление не ги намираме в Atlas Cross Sport.
А конкуренцията в този клас е голяма на американския пазар. Въпреки това по пътищата и улиците на САЩ големият VW Atlas може да бъде видян често, а новият Cross Sport сякаш още по-често. Още отсега обаче Cross Sport е отмиращ модел – той не се предлага с електрификация. А плановете бяха други. При представянето му през 2018 г. от Volkswagen говореха за версия с Plug-in хибрид – тогава може би щеше да има смисъл от срама от ауспуха.
VW Atlas Cross Sport SEL Premium – технически данни
Двигател V6, отпред напречно • Работен обем 3597 см3 • Мощност 203 кВт (276 к.с.) при 6200 об/мин • Макс. въртящ момент 361 Нм при 3500 об/мин • Задвижване двойно/8-степ. автоматик • Д/Ш/В 4965/1991/1735 мм • Тегло (празен) 2034 кг • Багажник 1141–2203 л • 0–100 км/ч 7,4 сек • Макс. скорост 190 км/ч • Разход 12,4 л/100 км • Емисии CO2 294 г/км • Цена 49 520 щатски доларa
ИЗВОД
Наистина ли е жалко, че Atlas Cross Sport не се предлага при нас, в Европа? Не! Да, това е голям автомобил за малко пари, но моделната гама на VW за Стария континент е достатъчна.
Atlas Cross Sport е съвсем прилично изработен, но можете да минете и без него.