2022
Създаването на все по-икономични автомобили е проблем, с който големите автомобилни производители се опитва да се справят още от зората на масовото автомобилостроене. Още преди 40 години Volkswagen набелязва програма за етапно разработване на икономични модели за бъдещото си производство, известна като „IR VW“. Първият етап на разработките обхваща преобразуване във формула „Е“ (Еconomic) на серийно произвежданите по същото време модели Golf, Passat, Jetta и Derby. Направените тестове показват, че разходът пада, когато двигателят работи при по-голямо натоварване и по-ниски обороти, като за постигане на тази цел вмоделите „Е“ е изменена предавателната кутия. За малките автомобили тя е с4 предавателни отношения, а за Passat е петстепенна, като петото предавателно отношение е 0,686.
Освен че са удължени, основните предавки при тази серия се използват и при ускоряване, както и за достигане на максимална скорост. Икономичната предавка е близка до директна и се използва при движение с постоянна скорост на шосе, така че двигателят да работи на по-ниски обороти с по-голямо натоварване. Освен че е по-икономичен, този режим води също и до по-малко износване на двигателя. Използването на такава предавателна кутия обаче налага и някои промени на шофьорските навици, като за улеснение на водача е монтирано електронно устройство. То получава информация за оборотите и налягането на въздуха във всмукателния колектор и показва на бордното табло средния в момента разход на гориво. Ако натоварването не е оптимално, на таблото светва диод, който сигнализира, че трябва да се премине към друга предавка.

Вторият, по-дългосрочен и много по-амбициозен етап от програмата на Volkswagen, приетав началото на 80-те години, предвижда създаването на изцяло нов перспективен автомобил, чийто първообраз е наречен VW 2000. Той е оборудван с базов трицилиндров дизелов двигател с работен обем 1,2 л и непосредствено впръскване на горивото в цилиндрите, като цилиндровият блок и главата са изработени от алуминиева сплав. Мощността е 33 кВт при 4000 об/мин. Използва се принудително пълнен на цилиндрите с компресор. Конструкторите се отказват от идеята за турбо, задвижвано от отработениите газове, защото не е ефективно при ниски обороти. Експериментира се и с вариант с бензинов четирицилиндров двигател с турбо, който е с ходов обем 1,1 л и мощност 51,6 кВт при 6000 об/мин. С дизеловия двигател разходът на гориво е 3,3 л на 100 км при скорост 90 км/ч, а с бензиновия е 5,3 – 5,6 л на 100 км.

Трансмисията включва един съединител между двигателя и маховика и още един между маховика и петстепенната предавателна кутия. Тази необичайна комбинация от два съединителя и малък компютър образува така наречената „старт-стоп“ система на двигателя. Автомобилът няма педал за съединител, а съединителят между маховика и предавателната кутия се изключва веднага щом се хване лоста за смяна на предавките. Първият съединител – между двигателя и маховика, се изключва, щом се отпусне педалът за газта, при което се подава сигнал към компютъра и той изключва двигателя. Маховикът обаче продължава да се върти достатъчно дълго и при следващото натискане на педала на газта развърта коляновия вал и двигателят заработва. Така при всяко спиране на светофар, движение в колона и при спускане двигателят се изключва, което намалява разхода на гориво с 20 – 25 на сто в градско движение.

Коефициент на аеродинамично съпротивление Сх е сведен до 0,25, а теглото на автомобила е само 650 кг. Делът на стоманата не надвишава 50 на сто, като останалите компоненти са основно от пластмаса и алуминий. Пасивната безопасност е чувствително повишена чрез използването на усилена разклонена рама, която отвежда челните и странични натоварвания при удар.