Volkswagen 1500: неуспешният наследник на „костенурката“

0709
2024

Въпреки че през първите следво­енни десетилетия Volkswagen продава своя „бръмбар“ с огро­мен успех по всички краища на света, ръководството на концерна знае, че това няма да продължи вечно. Впрочем стратезите от Волфсбург мислят за модерен наследник на Тур 1 още от самото начало на неговото производс­тво. През 50-те години на миналия век са разработени десетки прототипи, включително и в сътрудничество със стилисти от Европа и Америка, но те остават само част от екзотичния ъндърграунд на фирмената съкровищ­ница. Времето, модата и световните тенденции в автомобилните техноло­гии и изискванията за безопасност все по-застрашително започват да при­тискат до стената малкия Volkswagen и това довежда до появата на него­вия изцяло нов наследник, обозначен като Тур 3 в заводската номенклату­ра, но популярен сред клиентите като Volkswagen 1500.

Компактният седан дебютира на автосалона във Франкфурт през есента на 1961 г. Той обогатява известната до този момент фирмена гама с още две разновидности, които не се предлагат при останали­те модели – комби и фастбек. Негови­ят агрегат обаче в много отношения остава идентичен с двигателите на останалите три типа VW, произвежда­ни по същото време, а именно – 4-цилиндров „боксер“ с въздушно охлаждане, задвижващ задните колела. Технически сходства до голяма степен могат да се открият и в ходовата част, при коя­то е сериозно обновено само предното окачване. Основното предимство на новия Тур 3 е в неговия изцяло проме­нен, много по-близък до модните тен­денции на епохата дизайн с понтонна каросерия, тип „ночбек“ (американски термин за автомобил с триобемна ка­росерия с видимо по-къса задна част, при който задното стъкло е по-наклонено от предното).

Комби-версията на модела се поя­вява през 1962 г., а изпълнението фас­тбек (с изцяло скосена задна част – нещо средно между комби и седан, но без трета врата) дебютира през ав­густ 1965 г., когато са лансирани първите версии на модела с новия по-мо­щен 1600-кубиков двигател. Към средата на 60-те години първи­ят изцяло нов като дизайн следвоенен седан на VW се превръща и в първия се­рийно произвеждан германски автомо­бил със система за електронно впръс­кване на горивото (Bosch D-Jetronic). Това изпълнение на модела, обозначено като Type 3 “Е” (Einspritzung, тоест „впръскване“) е лансирано на пазара през 1967 г. в две разновидности – ТЕ и LE. Въпреки че година по-късно е пред­ставен напълно модернизираният като дизайн наследник на същия автомобил, обозначен като Тур 4, производството на Тур 3 продължава до 1973 г., като дотогава са направени още няколко подобрения в конструкцията. През 1969 г ., специално за американския па­зар е създадена модификация с тристе­пенна автоматична скоростна кутия. По същото време е модернизирано и задното окачване, което става изцяло независимо. През 1970 г. е направена „пластична операция“ на „носа“, който е раздут със 115 мм и по този начин багажният обем е увеличен до 4,5 л.

На европейския па­зар всички версии на 1500 се позиционират в долния клас, докато в САЩ моделът с каро­серия фастбек се подвизава в двойнствено превъплъщение – като Type 3 Sedan и Type 3 Basic Compact. Вто­рият се отличава от първия по това, че се предлага с по-скромна цветова гама на каро­серията, по-ограничен избор от тапицерии, редуциране на хромираните декоративни елементи, а също така е без часовник, без реотан за размразяване на задно­то стъкло, без „джобове“ във вътреш­ната част на вратите и др.

Въпреки всички изброени предимс­тва обаче, Тур 3 така и не успява да достигне славата на „бръмбара“. През 1973 г. концернът се преориентира към производството на атрактивни ав­томобили с предно предаване и пре­ден двигател с водно охлаждане, които стават известни като Volkswagen Passat. За тях е направен и изцяло нов модерен завод в Емден, докато през 1973 г. фабриката във Волфсбург поема производството на новия пазарен хит Golf, чиято цел е в кратко време изцяло да замени и изпрати в пенсия обичания от всички, но все no-архаичен бест­селър Тур 1.

През всички години от своето про­изводство VW Тур 3 се предлага с ба­зов 1,5-литров „боксер“ (1493 куб. см) с въздушно охлаждане, базиран на 1192-кубиковия мотор на Тур 1, но с по-дълъг ход на буталото от 69 мм. Впоследс­твие тази „енергетизирана“ версия се превръща в основа за цялата нова се­рия двигатели на VW от 60-те години, като 1300, 1600 и Тур 2 Т1 и Т2 и т. н. В случая с Тур 3, е модернизирана, олекотена и препозиционирана систе­мата за охлаждане, благодарение на което съотношението в натоварвани­ята на предния и на задния мост е по-добре балансирано. Трансмисията също е доста сходна с тази на Тур 1, но с по-високи съот­ношения и по-дълги носачи. Разликата е в това, че при Тур 3, тя е монтирана на допълнителна рама, която практически държи цялата система на ока­чването и е изолирана от шасито с гумени тампони за неутрализиране на вибрациите и намаляване на шума към пътническото пространство.

Заводската окомплектовка на дви­гателя първоначално включва 32-милиметров карбуратор Solex PHN, като през август 1963 г. наред с базовия мо­дел Volkswagen 1500 “N” (Normal), който достига мощност 45 к.с., започва да се предлага и версията 1500 “S” (Super) с двукамерен карбуратор Solex PDSIT, с мощност 54 к.с. и по-висока степен на сгъстяване от 8,5 : 1.

Предните колела са оборудвани с барабанни спирачки, които през август 1966 г. са заменени с дискови, докато задните си остават барабанни през целия период на производството. По традиция, наследена от Тур 1, освен основния преден багажник тук също има още едно допълнително ба­гажно отделение, обособено зад гърба на задната седалка. Този път обаче то не е обикновена ниша за поставяне на дребни предмети, а пълноправен вто­ри багажник, отделен от двигателя с термоизолиращ капак. Подът на купето при базовия Тур 3 е покрит изцяло с мокет. Като цяло обаче екстрите при този модел на VW са минимални, ако не се брои версията,оборудвана с климатик, специално за американския пазар.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин