Volkswagen 1303 Cabrio: лятната ваканция на „бръмбара”

2303
2022

През 1971 г., паралелно със стандартния “бръмбар” започва да се произвежда и така нареченият “Super Käfer”, първоначално обозначен като 1302 (в периода 1971 – 1972 г.) и 1303 (от 1973 до края на кариерата си). Той се отличава с ново и модерно предно окачване тип МакФерсън, което от своя страна налага видима рестилизация на цялата

предна част на автомобила. Благодарение на него е постигнат по-къс диаметър на завой, въпреки че базата на новия модел е с 20 мм по-дълга от стандартния. Предният капак е видимо издут, за осигуряване на по-голям багажен обем, за което допринася и препозиционирането на резервната гума в хоризонтално положение (при предишните

варианти тя стои почти вертикално). Сред интересните и необичайни технически решения е използването на въздуха от резервната гума за задвижване на пръскалката на чистачките, тъй като липсва електрическа помпа.

За разлика от всички свои предшественици, “супербръмбарът” се отличава с много голямо задно стъкло, по-големи задни светлини (познати на всички, като “слонско стъпало”), по-големи предни спирачки и четири (вместо два) реда вентилационни отвори на задния капак. Воланът вече е с четири лъча, което му придава много по-спортен вид, а кормилната уредба е сериозно преработена, така че да стане много по-енергоабсорбиращ за осигуряване на по-голяма безопасност на водача при удар.

През 1973 г. за първи път в историята на “народния автомобил” се появява панорамно предно стъкло, което е изтеглено напред, а не на една педя от носа на водача, както при предишните варианти. Това решение до голяма степен е продиктувано от изискванията за безопасност на Транспортния департамент на САЩ, за където е предназначено голямо количество от модела 1303. В тази връзка е чувствително видоизменено и арматурното табло, което при всички предишни изпълнения е почти вертикално. Сега то е оформено според съвременните за епохата стилистични похвати и е почти изцяло покрито с ударопоглъщащ изкуствен материал. През средата му е прекарана хоризонтална лента от декоративна имитация на дърво, което е характерно за много по-скъпите модели. Изцяло променени са и джантите, които се отличават с напълно актуален и модерен дизайн.

„Супербръмбарът” се отличава с по-големи задни светлини и четири (вместо два) реда вентилационни отвори на задния капак. Ясно личат по-масивните, ударопогръщащи брони, въведени през 1974 г.

Автомобилът безспорно е много по-комфортен и модерен в сравнение със своите предшественици. Това особено ясно личи от ергономичните, полуспортни предни седалки с плътно интегрирани в тях облегалки за глава, съвременната мултифункционална средна конзола, върху чиято малка повърхност е предвидено достатъчно място за бутилка безалкохолно, пакет цигари, дребни монети, слънчеви очила и любимите аудиокасети, между които гордо се извисява спортният силует на скоростния лост.

През 1974 г. са въведени ударопоглъщащи брони, а амортисьорите са позиционирани по-ниско, така че да се подобри стабилността при спукване на гума по време на движение. През 1975 г. при моделите, предназначени за износ в САЩ и Канада, карубраторите са заменени с инжекционна система AFC (Air Flow Control), която представлява по-опростен дериват на системата Bosch, използвана при VW Type III. В някои от модификациите (особено тези, експлоатирани в Калифорния) е вграден и катализатор. След 1976 г. моделът разполага с 1,6-литров двигател и дискови спирачки на предните колела, а мигачите, които по традиция се подвизават върху предните калници, вече са вградени в двата края на предната броня.

Воланът вече е с четири лъча, което му придава много по-спортен вид, а кормилният механизъм е сериозно преработен за осигуряване на по-голяма безопасност на водача при удар.

Последната серия на 1303, изработена непосредствено преди окончателния край на кариерата му през 1979 г., се предлага в черно като символ на приемственост с неговия прародител, създаден в края на 30-те години. През 1938 г. заедно с опитните образци на окончателния вариант на VW KdF е направена и малка партида кабриолети.

Едросерийното производство на този открит вариант обаче започва едва през 1949 г. във фабриката на Karmann в Оснабрюк. За период от малко над 30 години фирмата изработва 331 847 кабриолета, последният от които напуска монтажната линия на 10 януари 1980 г. В американските рекламни брошури се подчертава, че ръчното прибиране на сгъваемия покрив има големи предимства пред автоматичните устройства, тъй като го прави неуязвим при евентуална гръмотевица, която би могла да повреди системата от електромотори. Самият покрив е изработен от три слоя, външният от които е винил, вътрешният от кожа и един междинен пласт от изолационен материал. Въпреки че се сгъва заедно с покрива обаче, задният прозорец е направен от истинско стъкло. „Единственият друг автомобил с подобен покрив“, уточнява рекламният текст „е Rolls-Royce. Но той струва, колкото 12 ½ Volkswagen-а”.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин