Volkswagen налива милиарди в Rivian в битката срещу Tesla

2606
2024

За да напредне в сферата на електрическите автомобили, Volkswagen ще използва помощ от конкурента на Tesla Rivian – с цената на огромни инвестиции

Най-големият производител на автомобили в Европа Volkswagen ще инвестира до 5 милиарда долара в Rivian, за да  разработи съвместно с американската компания технология за бъдещи модели. Тази финансова инжекция е добре дошла за Rivian: защото компанията е в затруднено положение и в момента се бори с намаляващия интерес към електромобилите в САЩ. Цените на акциите на Rivian, които напоследък падаха сериозно, скочиха с почти 50 процента след оповестяването на информацията за сделката.

В какво ще се изразява партньорството?

Сътрудничеството между двете компании ще бъде доста тясно, като ще обхваща софтуер, контролни модули и мрежова архитектура. Ключов момент oт кооперирането е, че Volkswagen ще използва технологията и софтуера на Rivian за нови модели, които ще лансира през втората половина на десетилетието. Така германският автомобилен гигант ще трябва да инвестира значително по-малко пари, отколкото при самостоятелни разработки на въпросните технологии. Шефът на Rivian Ер Джей Скериндж подчерта в конферентен разговор на 25 юни 2024 г., че партньорството нямало да обхваща други области като батерии или задвижващи технологии.

По-опростено с повече софтуер

За да могат производителите непрекъснато да предлагат нови функции, от години автомобилите биват оборудвани с все по-голям брой контролни блокове и по-дълги кабелни снопове. С налагането на електромобилите се заформи и конкуренцията за нови архитектури на техните системи. Тенденциите са насочени към максимално опростяване и фокус върху софтуера. Tesla се наложи като пионер именно защото нейните продукти бяха възможно най-близо до компютри на колела.

Зонален модел вместо множество малки компютри

Още в самото начало Rivian разработи своя собствена архитектура, в която автомобилната електроника беше разделена на няколко зони със собствени компютри. В първото поколение на платформата Rivian имало 17 подобни контролни модула, каза Скариндж. За второто поколение броят им е намален на седем.

Трудности със собствения софтуер на VW

VW от години се бори с проблеми при разработката на своя собствен софтуер за електромобили, което забави на лансирането на някои модели. Скариндж пъхна пръста и в тази рана по време на изказване от 25 юни т.г. – според високопоставения мениджър през последните години утвърдените производители имали затруднения със софтуера, който сами разработвали. Според Скариндж причината за това бил начинът, по който се е развивал бизнесът на автомобилните производители в продължение на десетилетия: много технологии са закупени от различни доставчици, „в резултат на което имаше множество малки компютри, които бяха свързани със специфични функции“. С подобно „наследство“ било трудно да се разработи архитектура, базирана на зоналния принцип, при който един контролен блок поема функции в няколко области. Rivian разпредели въпросните ECU (електронни контролни блокове) в целия автомобил, за да съкрати пътя за трансфер на данни.

Според експерт сделката била изгодна за VW

Rivian е един от малкото производители, които разполагали с подобен тип зонална архитектура в серийно производство – което е много ценно за VW, коментира сделката автомобилният анализатор от компанията за пазарни проучвания Gartner Педро Пачеко. Ако вземете предвид колко пари Volkswagen вече е инвестирал в разработката на собствена платформа, милиардите за Rivian са направо „промоция“ за германската компания. Сделката също така изпраща сигнал, че нещата, които някога са били разработвани вътрешно от даден концерн, вече могат да идват от друг производител. В същото време Пачеко oтбеляза, че скоро пред автомобилните производители ще изникне въпросът какво да правят със собствените си екипи за разработка на софтуер, когато го купуват отвън.

Лека-полека към Rivian започват да текат милиарди

Планът на Rivian и VW предвижда създаване на съвместно предприятие между двата производителя – за да потекат милиардите постепенно към Rivian. Първо VW ще купи конвертируеми облигации за 1 милиард долара. Ако съвместната лаборатория за развойна дейност бъде финализирана, VW ще плати още един милиард, ще купи акции на два транша за по един милиард през 2025 и 2026 г. и ще oтпусне още един милиард заем.

Какво е положението с електрическата мобилност към момента?

Volkswagen напоследък среща все повече трудности в агресивния си преход към електрическата мобилност. Търсенето в Европа е слабо, а в Китай конкуренцията от евтини местни модели е жестока. В САЩ групата иска да спечели значителен пазарен дял с електрически автомобили и вече обяви високи инвестиции в името на тази цел.

Загуба в размер на 1,45 милиарда долара

Rivian достави почти 13 600 електрически автомобила за последното тримесечие и реализира продажби за 1,2 милиарда щатски долара (около 2,2 милиарда лева) и загуба от 1,45 милиарда щатски долара (около 2,7 милиарда лева). Компанията се концентрира в две категории автомобили, популярни в Съединените щати: големи SUV и пикапи. Rivian прави и електрически лекотоварни машини за доставки от Amazon, които вече могат да се видят и в Европа. Най-голямата компания за онлайн търговия в света също е инвеститор в Rivian.

Конкурентите на Tesla, които се надяваха да продават своите електрически модели с все по-бързи темпове, в момента реагират доста предпазливо. Особено в САЩ много клиенти предпочитат хибридите, а ръстът в реализациите на Tesla също е по-слаб. Компанията Fisker беше принудена да обяви фалит. Нейният модел Ocean SUV се появи на пазара с голямо закъснение, а после разгневи някои купувачи и хората, които го тестваха, със своите софтуерни проблеми.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин