Varta в криза, Porsche купува бизнеса й за батерии на електромобили?

1007
2024

Положението на Varta не е розово: изпадналата в криза компания планира да продаде бизнеса си с батерии за електромобили. Сериозен потенциален купувач вече има интерес към него

Porsche планира да купи бизнеса с батерии за електрически автомобили на закъсалата Varta. Снощи производителят на батерии с централа в германския град Елванген обяви, че в момента води преговори за мажоритарна инвестиция в дъщерното си дружество V4Drive. Между двете компании вече било подписано необвързващо писмо за намерения.

Първата планирана стъпка е отделянето на дъщерното дружество на Varta V4Drive. След това Porsche трябва да увеличи капитала му. Финансовите детайли за тази евентуална сделка все още не са оповестени публично. Но в крайна сметка дали „поглъщането“ ще бъде реализирано зависи от различни фактори – в т.ч. и задълбоченото проучване на счетоводната документация от страна на Porsche.

Varta е в криза от дълго време. Бизнесът на компанията не върви добре, което се дължи в голяма степен на колебаещото се търсене на миниатюрни литиево-йонни батерии, каквито се използват например за слушалките. Освен това Varta страда от конкуренцията на евтини китайски продукти, както и от продължаващите проблеми във веригите за доставки. Освен това през февруари компанията беше обект на хакерска атака, която срина производствените системи на Varta и доведе до спиране на производството за няколко седмици. Чак през юни Varta коригира целите си за продажби и призна, че нейната концепция за преструктуриране нямало да бъде достатъчна, за да бъде компанията отново печеливша до края на 2026 г.

Първоначално подразделението за батерии за електромобили V4Drive трябваше да отвори нови възможности за развитие на Varta в контекста на новия тип мобилност. Отдавна се носят слухове, че Porsche можело да бъде първият клиент за батерийните клетки на Varta. Porsche планира през следващите години да създаде собствено производство на батерийни клетки с капацитет от 10 до 20 гигаватчаса годишно, което би било достатъчно за около 200 000 автомобила с капацитет на батерията от 100 киловатчаса всеки. През 2023 г. Porsche продаде около 320 000 коли, като по-голямата част от тях все още бяха с двигатели с вътрешно горене. За производството на 20 гигаватчаса батерии са необходими инвестиции в размер 2-3 милиарда евро. Porsche все още търси партньори, за да постигне тази цел. Понастоящем не е ясно къде би могло да бъде организирано производството на клетки. Освен това Porsche планира да си сътрудничи с компанията за батерии PowerCo, собственост на концерна майка Volkswagen.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин