Valtra и Nokian Tyres обединяват усилията си в проект за автономно почистване на снега на летищата


16
май
2019

Роботизираните прахосмукачки и косачки са вече реалност, но може ли същата идея да бъде приложена към седемтонна машина, която почиства писта от сняг? За да покажат, че това е възможно, Valtra и Nokian Tyres си партнират с три други финландски компании през март 2019 г. в съвместен проект за „доказване на концепцията“ в най-северното летище на Европейския съюз. Два трактора Valtra T254 Versu, оборудвани с гуми Nokian Hakkapeliitta TRI, всеки теглещ 4,5 м широк вентилатор, автономно изчистиха пистата на летище Ивало във финландската Лапландия.

Предисторията

Зимите във Финландия могат да бъдат доста дълги, като много части на страната са покрити постоянно със сняг по 150 до 200 дни в годината. „Като летищен оператор ние трябва да създаваме летни условия на финландските писти, дори и да е средата на зимата. За да посрещнем това предизвикателство, непрекъснато търсим нови решения, за нашите системи за почистване на снега на световно ниво“, казва Хенри Хансон, технически директор на Finavia, компанията, отговорна за поддържането на по-голямата част от финландските летища.

Така се роди идеята за проекта „Runway Snowbot” („Снеженбот на пистата“) сред група финландски експерти, всеки специалист в своята област и всеки с дълбоко познание за скандинавските климатични условия: Valtra, Nokian Tyres, производителят на машини за почистване на сняг на летища с вентилатори Vammas (Fortbrand), най-устойчивата енергийна компания в света Neste и Finavia.

Към по-устойчива поддръжка на пистите

Проектът „Runway Snowbot“ е доказателство за концепцията, която показва, че чрез комбиниране на ноу-хау на пет финландски компании, летищните писти могат да бъдат изчистени по нов начин – по-безопасно, по-устойчиво, по-икономично и по-удобно.“, каза Мати Тиитинен, старши бранд бизнес мениджър на Valtra Скандинавия, Балтика и Западна и Централна Европа.

Специалистът по трактори Valtra работи в продължение на няколко години върху автономни трактори. Заедно с Nokian Tyres, двете компании поставиха рекорд за скорост на безпилотен снегорин през 2018 г. с автономния T254 Versu, оборудван с гуми Nokian Hakkapeliitta TRI. В проекта “Runway Snowbot” функциите на Valtra SmartTouch, като автоматичното насочване с прецизност до сантиметър и контролeрът ISOBUS, осигуряват технологията, необходима за контролирано почистване на предварително определени маршрути.

С Nokian Hakkapeliitta TRI, първата в света зимна гума за трактори, проектът за автономно  почистване на сняг постига сцепление и точност, необходими за безопасната работа на трактора без шофьор, като същевременно е „деликатен“ към асфалта. „За да може шофьорът да не извършва корекции по инстинкт на движението и скоростта, гумите трябва да предложат много предсказуемо управление.“, каза Тони Силверберг, ръководител на отдел „Продажби и маркетинг“ на Nokian Heavy Tires Ltd. „Нещо повече, работата на гумата без шипове и ниското съпротивление при търкаляне на Nokian Hakkapeliitta TRI, както и нашият устойчив производствен процес, допринасят за цялостната икономика и устойчивост.“

Вентилаторите Valtra и Vammas са снабдени с Neste MY Renewable Diesel, което намалява емисиите на парникови газове с около 90% в сравнение с изкопаемия дизел.

Резултатите

Тестовете, проведени през зимата 2018–2019 г., се оказаха успешни за всички участващи страни. Въпреки че все още не е напълно готов за търговско изпълнение, проектът проправя пътя за нов начин на мислене.

„Тракторите са интересна алтернатива за летищни паркове, където работната широчина от 4,5 метра е достатъчна. Те са значително по-евтини за притежаване, отколкото камионите и са много по-гъвкави, тъй като могат да се използват и за други дейности, като почистване със снежен вентилатор или косене през лятото.“, коментира Теро Сантаманер, специалист по машинно оборудване във Finavia.

“Проектът „Runway Snowbot” е вторият проект за автономна работа и безпроблемно сработване между тракторите Valtra и Nokian Tyres”, коментират Мати Тиитинен и Тони Силверберг. „Бъдещето ще донесе все повече автономни приложения и ние сме готови за новите изисквания, които те имат.“

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >