V6 PRV: eдин двигател за 11 марки

0401
2019

Годината е 1971. Peugeot, Renault и Volvo създават с равни дялове компанията PRV, за да произвеждат съвместно V8-двигатели в Дуврен, Северна Франция. Петролната криза обаче осуетява плановете на трите гиганта – и така те решават набързо да „отрежат“ два цилиндъра на мотора с означение PRV и да го направят V6. Бърз поглед към архитектурата на агрегата ни дава възможност да разберем, че той идва на бял свят като компромисно решение.

Използването на алуминий за блока и цилиндровите глави, както и управлението на клапаните с по един горноразположен разпределителен вал на всеки ред цилиндри разкриват високи амбиции. Плоските, разположени отчасти в буталата горивни камери позволяват висока степен на сгъстяване. Леката и компактна конструкция се оказва подходяща дори за спортните модели на Alpine, DeLorean и дори Venturi. Спорен от инженерна гледна точка е „наследеният“ от V8-архитектурата 90-градусов ъгъл между цилиндрите (с ред на запалване 1-6-3-5-2-4), който при V6 води до неравномерно запалване и „груба“ за подобен тип двигател работа, защото срещуположни двойки мотовилки си „поделят“ една шийка на коляновия вал. В първия вариант на мотора обаче конструкторите се стремят да изпълнят преди всичко критериите за вредните емисии и разхода.

Peugeot 604 (на снимката) и Volvo 164 са първите модели с V6-aгрегата

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин