V6 от Maserati, a не електрическо задвижване за DS SM Tribute!

2111
2024

Citroën SM беше смятан за един от най-футуристичните модели на своето време във всяко отношение! Над 50 години по-късно DS представи римейк на легендата

Преди повече от 50 години Citroën представи модел, който не влизаше в нито една автомобилна категория – и точно поради тази причина днес  вече е придобил култов статус. Citroën SM беше нещо средно между седан и спортен автомобил, който трябваше да комбинира комфорт на високо ниво, богато оборудване и сериозна мощност!

SM е известен предимно със своята оригинална и много футуристична за 70-те години визия. Дълъг преден капак, скосен покрив и скрити задни колела. А фаровете, също както и регистрационната табела, са разположени зад стъклен панел. Фаровете обаче бяха интересни не само заради това, което се виждаше отвън – а и защото още през 70-те години (!) разполагаха с адаптивни светлини за завой. Естествено, хидропневматичното окачване, въведено с DS, беше основният технически акцент при модела. Но SM е много повече от комфортен модел! Защото основната цел на французите е била да създадат автомобил с предно задвижване, който да може да достигне над 180 км/ч… а SM вдига 225!

V6 за Tribute?

Първоначално се заговори за пускането на малка серия SM – наречена SM Tribute. Според motor1 обаче надали тази мечта за почитателите на френските автомобили ще се превърне в реалност. И все пак: ако до производство се стигне, машината нямало да бъде с електрическо задвижване, а с бензинов V6-двигател на Maserati, точно като оригинала.

Еволюция вместо революция

Толкова ексклузивен характер трябва да бъде оценен подобаващо: затова DS Design Studio Paris представя прототип на SM от новото време, наречен SM Tribute. При него целта е била създаването на максимално модерна концепция. Прототипът е трябвало да изглежда така, сякаш производството на SM не е приключило през 1975 г., а сякаш оттогава постоянно на пазара са излизали нови генерации. Ето защо тук говорим по-скоро за еволюция, а не за тотално нова разработка.

Според DS Design Studio Paris, така би могъл да изглежда SM днес, ако французите бяха продължили да го развиват.

Важно е да отбележим, че в прототипа са включени не само елементи от стандартния SM, но и от двата SM Présidentielle, създадени за тогавашния президент на Франция.

Старият SM се крие във всяко ръбче на каросерията

Най-важните елементи на SM, разбира се, са запазени – например, подвижните капаци на колелата, стъклената облицовка отпред, която в прототипа е представена от 3D екран, изчистената каросерия с тясна заострена задна част, както и с двуцветната боя (DS Design Studio Paris комбинира черно и златисто Gold Leaf – което се предлага от французите през 1971 г.).

Като при оригинала: задната част е заострена. Въпреки това прототипът е със значително увеличени размери!

Разбира се, размерите на автомобилите са пораснали сериозно за последните 50 години, такъв е случаят и с SM Tribute: прототипът е пораснал с 3 сантиметра до дължина 4,94 метра, на височина с 2 сантиметра до 1,34 сантиметра, а ширината му се е увеличила дори с 14 сантиметра до 1,98 метра. Пътният просвет е намален с 3,5 сантиметра.

Има ли реален шанс за нов SM?

Дали действително на пазара вече ще има „нов SM“, не е сигурно – шансовете за това не са особено големи. Със сигурност обаче модерен SM няма как да бъде оборудван с V6-двигател от Maserati.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв