2023
Трудно може да се посочи толкова рязък иновативен скок в автомобилната история между два последователни модела на дадена автомобилна марка, какъвто е случаят с Trabant и UNI-1.
До 1989 г. в ГДР все още продължава да се произвежда пърпорещата реликва Trabant 601, която едва на финала на славната си кариера успява да се сдобие с модерен четиритактов двигател и то с чужда помощ.
Договорът за покупка на бившата фабрика на Trabant в Цвикау е подписан на 23 декември 1993 г. от бъдещите частни собственици Улф и Ернст Рингхаус. Имайки предвид мрачното и безперспективно наследство на източногерманската фабрика, подобна инвестиция е доста рискована, но колкото и невероятно да звучи Sachsenring Automobiltechnik AG (SAG) бързо успява да се превърне в една от най-успешните компании в бившата Източна Германия и емблематичен образец за навлизащия частен бизнес в новите федерални провинции.
В неприветливите халета, където между 1957 г. и 1991 г. се произвеждат по 500 трабанта на ден, започват да се правят врати за Audi, кормилни системи за Opel, подрами за VW и много други автомобилни компоненти и детайли. Така Sachsenring се превръща от обречен производител на автомобили в атрактивен поддоставчик за автоиндустрията на обединена Германия.
Когато последният Trabant напуска поточната линия през април 1991 г., броят на служителите пада от 12 500 на малко под 300. След приватизирането на SAG обаче там работят вече 1300 души. През 1996 г., само две години след приватизацията, фирмата представя собствен прототип на автомобил, наречен Uni-1, гордо окичен с добре познатата от Trabant буква S на радиаторната решетка и така заводът в Цвикау отново има собствено лице в автомобилния свят.
7-местният миниван се отличава с модерен дизайн и алуминиева каросерия, но най-важното от всичко е, че е оборудван с изключително иновативното за времето си хибридно задвижване. Идеята за комбинация от двигател с вътрешно горене с електромотор не е революционна, но в конкретния случай саксонците артистично решават да използват дизелов двигател, вместо бензинов. 1,9-литровият агрегат TDI с мощност 90 к.с. и директно впръскване е доставен от Audi и по онова време вече е добре известен със своята невероятна ефективност, а електрическият мотор с мощност 41 к.с. се намира между двигателя и трансмисията. Изцяло новата скоростна кутия е петстепенна, електрохидравлична, разработена от Fichtel & Sachs и първоначално е била предназначена за BMW Z3. Където е било възможно, са използвани едросерийни компоненти от други компании, така че да бъдат реализирани възможно най-големи икономии (предната ос например идва от Ford Galaxy).
Дизелът може да бъде изключен чрез скоростния лост във всеки един момент, включително и по време на шофиране, като капацитетът на батерията позволява изминаването на около 80 километра с едно зареждане.
Във Федерална република Германия в края на 80-те години на миналия век автомобилните специалисти се смеят на Trabant, но отношението им към Uni-1 е съвсем различно. Не след дълго дори експертите от завода на Ford в Кьолн решават да оборудват едно Mondeo с хибридно задвижване от Uni 1 за тестови цели, а и фирми от Япония също проявяват особен интерес към новата технология. Поради чисто финансови пречки, този проект, който символично може да бъде наречен последният Trabant, не е доведен до серийно производство.