2020
Марката TVR е безсмъртна! След няколко фалита британският производител на спортни автомобили представи изцяло новия TVR Griffith през 2017 г., който всъщност трябваше да е излязъл отдавна на пазара. Но началото на доставките към клиентите постоянно бива отлагано. Междувременно британски майстор си е направил свой собствен TVR Sagaris и сега планира да интегрира в него легендарен двигател на BMW!
За компанията TVR, която е основана през 1947 г., може да се напише цяла книга. Въпреки няколко фалита и постоянни смени на собствениците, марката с богати традиции успява да оцелее през 21.век. TVR е известна преди всичко с безкомпромисните си спортни автомобили. Системи за сигурност като тракшън контрол, ESP или ABS? TVR не разполага с нито една от тях, няма и въздушни възглавници. Най-известните модели на бранда – Tuscan, Griffith или Chimaera, са известни със своето непредсказуемо пътно поведение. В същото време малкият производител на спортни автомобили трябваше отново и отново да се бори с огромни проблеми с качеството.
Кога ще се появи новият TVR Griffith?
В края на 2006 г. последните произведени автомобили TVR напуснаха халетата в Блекпул. Последва целогодишен пазарлък на собственика. След това през 2017 г. изцяло новият Griffith маркира завръщането на бранда. Под ръководството на Les Edgar TVR трябваше да се превърне в сериозен производител на спортни автомобили. Но по типичен за марката маниер, пускането на пазара на новия Griffith многократно беше отлагано поради проблеми. Понастоящем доставката на първите екземпляри за клиентите е предвидена за 2021 година.
Чудите се защо „задълбаваме“ до такава степен? Много просто: когато фабриката в Блекпул затвори, все още бяха останали купета някои корпуси от недовършени автомобили. Ашли Съдърланд, талантлив тунинг майстор, известен преди всичко с преустройства на BMW, успява да се докопа до една от каросериите. Мъжът е успял да „натъпче“ V8 в няколко BMW Серия 1 Coupé (E82). За целта той използва четирилитровия атмосферен V8 с означение S65 от BMW M3 E9x, като в същото време адаптира оригиналните бодикитове за Серия 1 M Coupé.

От BMW до TVR
През 2018 г. англичанинът търси ново предизвикателство – и го намира в лицето на TVR Sagaris. За период от около две години редкият спортен модел е изграден с много внимание към детайлите от голо купе. Съдърланд прави и някои подобрения: например, затворените заводски отворени за въздух в каросерията са отворени и е интегриран специално изработен черен кожен салон със сини шевове. Почитателят на BMW използва и някои части от Мюнхен: като скоростния лост, стойката за чаши и LED-индикатора за превключване на предавките. През май 2020 г. проектът е окончателно завършен и автомобилът трябва да е по-качествен от повечето TVR, излезли от завода. Но чак след като проектът е финализиран, Съдърланд решава да го започне отначало!

TVR с 5-литров V10 от BMW
TVR Sagaris стандартно бива задвижван от четирилитров редови шестцилиндров двигател с повече от 400 к.с. и 450 Нм. С купе от фибростъкло и без излишни украшения, TVR тежи под 1100 килограма, а официално обявената максимална скорост е 298 км/ч. Въпреки това Съдърланд не е доволен от качествата на редовите „шестаци“. Нужен е нов двигател! Като експерт и фен на BMW той веднага се сеща за четирилитровия V8 от M3 E9x, с който успява да натрупа известен опит благодарение на своите 1M-модификации. Но в крайна сметка изборът пада върху легендарния V10 (S85) от BMW. Двигателят, който официално се използваше само в M5 (E60 / E61) и M6 (E63 / E63).
Петлитровият V10 с 507 к.с. е високоoборотен двигател, който не се слави с надеждност в дългосрочен план, но пък има несравним звук. Имплементирането на този голям агрегат в Sagaris, който е дълъг само 4,06 метра, е истинско предизвикателство. Но за щастие мъжът успява да тества мястото в резервна задница, която е имал на разположение. И тъй като е доволен от резултата, продължава проекта. На колегите си в carbuzz, че му е било доста трудно да започне да разглобява Sagaris-а, сглобявал с толкова любов в продължение на две години. Разбираемо.
Планира се нова трансмисия
И който смята, че смяната на двигателя е всичко, греши. Тъй като вместо стандартната 6-степенна ръчна скоростна кутия на Sagaris, е поставена и нова трансмисия. Разбира се, би било най-лесно да се използва полуавтоматичната трансмисия SMG III от BMW M5/M6, но Ашли търси нещо по-атрактивно. И предпочита да интегрира по-модерна скоростна кутия с два съединителя на BMW. Комбинирането на S85 V10 с модерна DCT се оказва доста сложна задача. При „сцената“ на BMW V10 до момента не е познат успешен проект в тази насока.
Междувременно Съдърланд е монтирал и демонтирал шест пъти двигателя, за да постигне възможно най-ниската позиция на монтаж. Ако всичко върви добре, проектът трябва да бъде финализиран още тази зима. Който се интересува от TVR-а, може да последва Instagram-канала „tvrsagaris_build“.