2023
На първия технически преглед електромобилите се представят на средно ниво, разкриват от TÜV. Високото (заради батерията) тегло натоварва окачването, страдат и спирачките
Няма бутала, няма колянов вал, няма течове на масло, няма го проблема с отработените газове: благодарение на своя опростен задвижващ тракт електромобилите би следвало да създават по-малко проблеми от своите конвенционални събратя, използващи двигател с вътрешно горене. Тази теоргия обаче няма много общо с истината – поне това разкрива статистиката на TÜV, според която представянето на 2- и 3-годишните eлектромобили на първия технически преглед е на средно ниво. Това разкрива специален доклад, който организацията разпространи.
За TÜV REPORT 2023 бяха взети предвид прегледите на 9,6 милиона автомобила, направени в периода между юли 2021 г. и юни 2022 г. В съветника за употребявани автомобили на TÜV и AUTO BILD са разгледани 226 модела, разпределени в пет категории по възраст – но за електрическите липсва задълбочен анализ поради липса на достатъчно голям брой регистрации. А сега с помощта на специалния доклад можем да се запознаем в дълбочина с представянето на четири масови електрически модела.
Така например хитовото Renault Zoe с процент на дефектируемост 5,3 след първия технически преглед маркира горе-долу средното ниво на разгледаните модели. Този процент разкрива каква част от екземплярите на модела не са преминали успешно инспекцията поради сериозни проблеми. При Zoe експертите на TÜV мрънкат преди всичко заради дефекти по предното окачване (носачи, кормилни накрайници, биалети), както и по спирачките. „При всички тествани електромобилите представянето на спирачките е по-лошо от средното“, казва д-р. Йоахим Бюлер, управляващ директор на TÜV. Една от причините била рекуперацията, благодарение на която се регенерира енергия при спиране. Този процес действително облекчава спирачките, но когато те не се използват прекалено дълго, действието им отслабва – и затова експертът съветва водачите на електромобилите от време на време да натискат педала по-здраво, за да могат да разчитат на пълния капацитет на спирачната си система.
Според TÜV по-високото тегло на електромобилите спрямо това на конвенционалните автомобили „често натоварва сериозно окачването“. Ръждата обаче не била наблюдавана като проблем – дори при по-старите „електрички“.
С ниво на дефектируемост от 4,3 процента Nissan Leaf е малко по-добър от масата, при него от време на време проблем са само спирачните дискове (1,1 процента). При BMW i3 неиздържалите автомобили са 5,9%. Четвъртият представител на квартета – Tesla Model 3, се представя най-зле – 8,9%.
Процедурата по проверка на TÜV обаче е малко остаряла – тъй като от съображения за безопасност високоволтовата батерия следва да бъде оценявана в рамките на целия й жизнен цикъл. А за целта проверяващите трябва да получат достъп до данните на системата за управление на батерията.